Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Kartellmisstänkt flyttare varnad för överdebitering

Upphandlingsbolaget har varnat en av de flyttfirmor som just nu utreds för anbudsfusk av Konkurrensverket. ICM har dessutom fått betala tillbaka uppblåsta fakturor för bland annat magasinering.

| 2013-04-09

I november fick Upphandlingsbolaget i Göteborg nog av ICM. I en skriftlig varning klargjordes att upprepade överträdelser av villkoren i ramavtalet för transport, flyttning och magasinering kan leda till hävning av avtalet.

Skriftliga varningar är rätt ovanligt. Upphandlingsbolaget varnar varje år mellan två och fem leverantörer. Detta räknat på sammanlagt cirka 2 000 avtal.

– I det här avtalet blev på grund av flera samverkande orsaker allting fel initialt och det var synnerligen beklagligt, säger Richard Engström, vd för ICM, som hör till de flyttfirmor som just nu utreds av Konkurrensverket för anbudsfusk.

Upphandlingsbolaget klagade på fel- och överdebitering av kostnader för fordon, tippavgifter och magasineringsvolymer. Ett fordon som enligt avtalet skulle kosta 145 kronor i timmen fakturerades exempelvis till 300 kronor. Social resursförvaltning har vid magasinering blivit debiterade för större förråd än de faktiskt fått.

Enligt avtalsuppföljningen har företaget, i strid med avtalet, tagit ut faktureringsavgifter. Provision har inte heller redovisats eller betalats in.

Allt är inte negativt. Det framgår att det också finns många nöjda beställare och det gäller framförallt med den personal som utför flytten.

– Alla felaktigheter är sedan 2012 utredda, åtgärdade och korrigerade, poängterar Richard Engström.

Att åtgärdsplanen gett effekt bekräftas av Bjarne Johansson, gruppchef vid Upphandlingsbolaget:

– Vi har från avtalsanvändarna inte fått in några reklamationer på leverantören sedan åtgärder och rättelser vidtagits.

Enligt den överenskommelse som slöts tvingades ICM att betala tillbaka felaktigt debiterade belopp. För de felfakturerade fordonen handlade det om cirka 180 000 kronor plus 195 000 kronor för tipp- och magasinering.

Läs mer: ÅterbetalningÅtgärdsplanBjarne JohanssonGöteborgs StadIcmKonkurrensverketÖverdebiteringProvisionRichard EngströmSkriftligUpphandlingUpphandlingsbolagetVarning

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Jagar goda affärer
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • KKV-förslag för ökad kvalitet

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
Aff diplomutbildning v.48 (IR) v.49(UH)
Vill utestänga fientliga stater
Från skog till hallar
Upphandlar säkerhet till Ukraina
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Adda lanserar egen AI-modell
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • “Uppfyller inte lagens krav”

Läsarnas åsikter

H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026