I november fick Upphandlingsbolaget i Göteborg nog av ICM. I en skriftlig varning klargjordes att upprepade överträdelser av villkoren i ramavtalet för transport, flyttning och magasinering kan leda till hävning av avtalet.
Skriftliga varningar är rätt ovanligt. Upphandlingsbolaget varnar varje år mellan två och fem leverantörer. Detta räknat på sammanlagt cirka 2 000 avtal.
– I det här avtalet blev på grund av flera samverkande orsaker allting fel initialt och det var synnerligen beklagligt, säger Richard Engström, vd för ICM, som hör till de flyttfirmor som just nu utreds av Konkurrensverket för anbudsfusk.
Upphandlingsbolaget klagade på fel- och överdebitering av kostnader för fordon, tippavgifter och magasineringsvolymer. Ett fordon som enligt avtalet skulle kosta 145 kronor i timmen fakturerades exempelvis till 300 kronor. Social resursförvaltning har vid magasinering blivit debiterade för större förråd än de faktiskt fått.
Enligt avtalsuppföljningen har företaget, i strid med avtalet, tagit ut faktureringsavgifter. Provision har inte heller redovisats eller betalats in.
Allt är inte negativt. Det framgår att det också finns många nöjda beställare och det gäller framförallt med den personal som utför flytten.
– Alla felaktigheter är sedan 2012 utredda, åtgärdade och korrigerade, poängterar Richard Engström.
Att åtgärdsplanen gett effekt bekräftas av Bjarne Johansson, gruppchef vid Upphandlingsbolaget:
– Vi har från avtalsanvändarna inte fått in några reklamationer på leverantören sedan åtgärder och rättelser vidtagits.
Enligt den överenskommelse som slöts tvingades ICM att betala tillbaka felaktigt debiterade belopp. För de felfakturerade fordonen handlade det om cirka 180 000 kronor plus 195 000 kronor för tipp- och magasinering.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer