I fjol fick Simrishamns kommun kritik från Datainspektionen för hur Google Apps for Education användes i kommunens grund- och gymnasieskolor. Övervakande myndighets invändningar rörde framför allt brister i avtalet med Google.
Kommunen har sedan dess upprättat ett nytt avtal med Google. Efter en granskning (pdf) av de nya skrivningarna gör Datainspektionen tumme upp.
Ingela Alverfors, jurist på Datainspektionen, konstaterar att de brister i avtalet som tidigare påpekats nu är åtgärdade:
– Det är glädjande att Datainspektionens arbete har lett till att det nu är möjligt för organisationer att använda Googles molntjänst på ett lagligt sätt.
I sin senaste granskning av Simrishamns kommun har Datainspektionen bara synpunkter på att kommunen tydligare måste informera användarna om vem som är personuppgiftsansvarig. De, vars personuppgifter som lagras i molntjänsten, har rätt att få information om detta och ska ha möjlighet att kunna rätta eventuella felaktigheter.
– Googles ändrade avtal och vår granskning kan få stor betydelse för andra organisationer som står i begrepp att börja använda molntjänster, menar Ingela Alverfors.
Bo Kristoffersson, barn- och utbildningschef på Simrishamns kommun, är nöjd:
– Vi kan därmed med glädje och tillfredställelse konstatera att Simrishamns kommun nu kan fortsätta det framgångsrika användandet av Google Apps for Education som plattform i arbetet med digitalt pedagogiskt innehåll i skolorna.
Avsaknaden av kritik innebär inte att det är fritt fram för att införa molntjänster. Datainspektionen har till exempel ännu inte granskat behandling av känsliga personuppgifter i en molntjänst.
– Det är viktigt att varje organisation gör en egen risk- och sårbarhetsanalys och säkerställer att avtalet med molntjänstleverantören innehåller instruktioner som lever upp till kraven i personuppgiftslagen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer