Från den 15 juli finns i Lagen om offentlig upphandling, LOU, ett nytt upphandlingsförfarande: den konkurrenspräglade dialogen. Förfarandet finns inte i Lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF.
Konkurrenspräglad dialog är tänkt att komplettera befintliga förfaranden och kan under vissa förutsättningar tillämpas vid upphandlingar såväl över som under tröskelvärdena och vid upphandling av B-tjänster.
Dialogen kräver att vissa förutsättningar är uppfyllda. Det ska röra sig om ett kontrakt som är särskilt komplicerat och att det kan antas att kontraktstilldelning inte kan ske genom öppet eller selektivt förfarande.
Omöjligt bara använda pris
Ett exempel är då den upphandlande myndigheten objektivt sett inte kan förväntas kunna definiera de prestanda- och funktionskrav som skulle tillgodose dess behov.
Ett annat är om det inte av den upphandlande enheten kan krävas att den ska kunna ange den rättsliga eller finansiella utformningen av ett projekt. Med andra ord förutsätts att den upphandlande myndigheten vet vilket slutresultat som ska uppnås men inte vet hur det uppnås på bästa sätt, i fråga om exempelvis finansiering och tekniska lösningar.
Vidare ska det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga antas vid konkurrenspräglad dialog. Det ligger i själva förutsättningarna att det ska handla om så pass komplicerade upphandlingar att det inte är möjligt att bara använda pris som avgörande utvärderingskriterium.
Måste anges i annonseringen
Konkurrenspräglad dialog sker på följande sätt. Att konkurrenspräglad dialog ska användas måste anges i annonseringen av upphandlingen Den upphandlande enheten kan välja att ange sina behov och krav redan i annonsen eller bifoga ett kompletterande beskrivande dokument till annonsen. Precis som i andra upphandlingsförfaranden måste även tilldelningskriterierna anges.
Före dialogen sker ett urval bland de intresserade leverantörerna på sedvanligt sätt genom tillämpning av kvalificeringskraven som finns i 10 och 11 kapitlet i LOU. Syftet med dialogen är sedan att diskutera alla aspekter av kontraktet och identifiera hur den upphandlande enhetens behov bäst kan tillgodoses. Det är fråga om en individuell dialog mellan upphandlaren och respektive leverantör avseende just dennes föreslagna lösning.
Utan samtycke från leverantören får föreslagna lösningar inte röjas för andra deltagare i den konkurrenspräglade dialogen.
Dialogen avslutas då den upphandlande myndigheten har fått lösningar som tillgodoser behoven och kraven som motiverade förfarandet.
När den konkurrenspräglade dialogen har avslutats ska ett meddelande om det skickas ut till samtliga anbudssökande. Leverantörerna får därefter lämna anbud i upphandlingen utifrån ett förfrågningsunderlag som har formulerats av den upphandlande myndigheten. Inga förhandlingar får ske efter att dialogen har avslutats. Det finns inget som hindrar en leverantör som på något sätt anser sig vara förfördelad av ett beslut att ansöka om överprövning innan dialogen har avslutats och tilldelningsbeslut meddelats.
Innovationsvänlig form
Möjligheten till dialog med leverantörerna anses kunna bidra till ökad förståelse för deras idéer. Konkurrenspräglad dialog är en innovationsvänlig upphandlingsform som i förlängningen kan leda till att leverantörer arbetar innovativt och tar fram nya lösningar. Poängteras bör att konkurrenspräglad dialog är ett undantag som bara ska användas i särskilt komplicerade fall.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer