Konkurrensverket beskriver de inköp av biljettsystemet Fara Ticketing som två länstrafikbolag gjorde år 2011 som otillåtna direktupphandlingar. Verket yrkade på 1,9 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift för Länstrafiken i Västerbotten och 1,7 miljoner kronor för motsvarigheten i Västernorrland.
Efter det att trafikbolagens leverantör av biljettsystem, CPT Nordic, gått i konkurs erbjöd sig Fara att hålla liv i det gamla systemet. Oväntat kom dock beskedet från företaget att åtagandet var tidsbegränsat – och det utan längre framförhållning.
Då blev bråttom för länstrafikbolagen. En regelrätt upphandling bedömdes ta två år och lockade av att den gamla hårdvaran skulle kunna användas även i det nya systemet fick Fara affären.
Båda bolagen publicerade meddelanden om frivillig förhandsinsyn med innebörden att Fara skulle få ordern utan upphandling på grund av synnerlig brådska.
Jämfört med ett helt nytt system gav återanvändningen av hårdvaran besparingar. Fast Konkurrensverket ser inte det nya biljettsystemet som en uppdatering, utan som en nyanskaffning.
Övervakande myndighet anser dessutom att synnerlig brådska inte förelegat. Länstrafikbolagen borde, kort och gott, agerat mer proaktivt och haft en bättre framförhållning. Det gäller ju ändå ett verksamhetskritiskt system.
Förvaltningsrätten konstaterar i två koordinerade domar att länstrafikbolagen kanske kunde ha agerat på ett annat sätt, men att situationen inte beror på bristande planering.
Konkurrensverket har tidigare uppvaktat Länstrafiken i Jämtland för inköp av samma biljettsystem. Hösten 2011 krävde verket 1,5 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift, ett krav som sedan drogs tillbaka.
Konkurrensverket förlorar biljettfajt
Det är inte särskilt vanligt att förvaltningsrätten avslår Konkurrensverkets ansökningar om upphandlingsskadeavgift. Men det händer - som nu senast i målen mot Länstrafiken i Västerbotten samt Västernorrland.
| 2014-12-12
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer