Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Kontroll av obligatoriska krav – inte lätt att handla rätt

RättsfallsanalysMartin Bogg och Hampus Stefansson, Advokatfirman Delphi, refererar en dom från Kammarrätten i Jönköping som bland annat behandlar upphandlande myndigheters kontrollskyldighet.

| 2019-02-25
Martin Bogg och Hampus Stefansson, Advokatfirman Delphi.

Fakta i målet

Norrköping Norrevo Fastigheter upphandlade ramavtal för service och underhåll av hissar och motordrivna portar i ett öppet förfarande. Nordisk Hiss tilldelades avtalet efter utvärdering av anbuden. ALT Hiss Norrköping kvalificerades men fick inte lika hög totalpoäng i utvärderingen.

ALT Hiss ansökte om överprövning och menade att Nordisk Hiss anbud skulle förkastas. ALT Hiss anförde att Nordisk Hiss inte hade uppgett korrekta uppgifter rörande de erbjudna arbetsledarnas utbildnings- och yrkeskvalifikationer.

Kravet i upphandlingen var att leverantörerna skulle offerera åtminstone en arbetsledare som har minst fem års erfarenhet av service och underhåll av hissar varav tre års erfarenhet som arbetsledare inom teknikområdet.

ALT Hiss gjorde gällande att de två arbetsledare som Nordisk Hiss offererat inte uppfyllde kravet på att ha varit arbetsledare i minst tre år. Som bevisning ingav ALT Hiss flera sanningsförsäkringar som skulle visa att arbetsledarna inte hade den erfarenhet som framgick av Nordisk Hiss anbud.

Norrevo anförde att Nordisk Hiss hade inkommit med de uppgifter som krävdes enligt upphandlingsdokumenten. Norrevo argumenterade vidare att upphandlande myndigheter inte har någon långtgående kontrollskyldighet och att Nordisk Hiss hade vidhållit uppgifterna i anbudet.

Nordisk Hiss hävdade att de ifrågasatta personerna hade haft arbetsledaransvar sedan 2011 respektive 2012. Även om en tekniker inte formellt har haft titeln arbetsledare så innebär det inte att man inte har den efterfrågade erfarenheten. Sammanfattningsvis menade Nordisk Hiss att kraven i upphandlingen var uppfyllda.

Förvaltningsrätten ansåg att Nordisk Hiss hade intygat att de uppfyller samtliga krav i en egen försäkran. De cv:n som Nordisk Hiss hade skickat med i anbudet angav att arbetsledarna uppfyllde kraven i upphandlingen avseende utbildnings- och yrkeskvalifikationer. Den bevisning som ALT Hiss hade presenterat gav inte ett tillräckligt stöd för att arbetsledarna inte hade den kompetensen som var efterfrågad. Ansökan om överprövning avslogs därför.

ALT Hiss överklagade till kammarrätten som meddelade prövningstillstånd.

Domstolens bedömning

Frågan som kammarrätten tog ställning till var om Nordisk Hiss anbud uppfyllde de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlaget avseende arbetsledarnas utbildnings- och yrkeskvalifikationer.

Kammarrätten konstaterade att ALT Hiss hade givit in bevisning för att styrka att Nordisk Hiss arbetsledares utbildnings- och yrkeskvalifikationer inte överensstämde med kraven i upphandlingen och att det egentligen hade varit andra personer än de som offererats i anbudet som varit arbetsledare hos Nordisk Hiss.

Domstolen konstaterade att det fanns ytterligare omständigheter som talade för att arbetsledarna inte hade den kompetens som angetts. Vissa utbildningar hade genomförts relativt nära i tiden och Nordisk Hiss skulle ha haft fyra arbetsledare när det endast fanns fyra till sex anställda i bolaget.

Sammantaget ansåg kammarrätten att ALT Hiss lyckades göra sannolikt att de uppgifter som Nordisk Hiss angett i sitt anbud rörande kraven om arbetsledarnas utbildnings- och yrkeskvalifikationer inte var korrekta. Kravet i upphandlingen var därmed inte uppfyllt.

Kammarrätten biföll ansökan om överprövning, Nordisk Hiss anbud skulle förkastas.

Analys

Många är domarna där domstolen uttalar att den upphandlande myndighetens kontrollskyldighet inte går längre än att den upphandlande myndigheten jämför uppgifterna i anbudet med de obligatoriska krav som angetts i upphandlingsdokumenten.

Det finns goda skäl för en sådan ordning. Som Kammarrätten i Jönköping tidigare uttalat (mål nummer 981-11) kan en långtgående kontrollskyldighet, som går utöver vad som anges i upphandlingsdokumenten, ifrågasättas utifrån likabehandlingsprincipen:

”Om den upphandlande myndigheten i förfrågningsunderlaget inte uppställt krav på att uppgiften också ska styrkas skulle en annan ordning kunna strida mot det upphandlingsförfarande som valts eller de grundläggande principerna i LOU”

Kammarrättens senaste avgörande väcker betänkligheter. Ska verkligen vinnande leverantör i praktiken behöva inkomma med mer bevisning att kraven är uppfyllda än övriga anbudsgivare bara för att en konkurrent ansöker om överprövning? Och ska det inte vara upp till den upphandlande myndigheten att avgöra om ett obligatoriskt krav ska styrkas och på vilket sätt? Kammarrätten resonerar inte över problematiken att vinnande leverantör följt kraven i upphandlingen genom att ge in den bevisningen som myndigheten begärt, bevisning som till synes visade att kravet var uppfyllt.

Jämförelse kan göras med de så kallade ska-kravsdomarna (HFD 2016 ref. 37 I & II). I målet uttalar Högsta förvaltningsdomstolen att om den upphandlande myndigheten uppställt krav på att vissa uppgifter ska presenteras i anbudet får myndigheten inte avvika från kravet.

Om uppgifter saknas ska anbudet förkastas. Även det omvända bör gälla som utgångspunkt. Om samtliga efterfrågade uppgifter och bevis finns i anbudet får anbudet inte förkastas (jfr. EU-domstolens dom C-27/15 Pizzo).

Å andra sidan kan det tyckas stötande att tilldela en leverantör kontrakt om utredning otvetydigt visar att ett krav faktiskt inte är uppfyllt. En myndighet bör med andra ord inte helt kunna bortse från uppgifter som blir kända efter tilldelningsbeslutet, till exempel inom ramen för en överprövningsprocess (jfr Kammarrätten i Göteborg, mål nummer 4904-09).

Det rör sig inte om en långtgående kontrollskyldighet i egentlig mening, utan om en beaktandeskyldighet. Norrevo hade således att beakta de uppgifter som ALT Hiss fört fram, oavsett regleringen i upphandlingsdokumenten.

Nästa fråga att ta ställning till är hur robust den utredning som presenteras (i regel av annan anbudsgivare) måste vara för att frångå upphandlingsdokumentens reglering, exempelvis att uppfyllelse endast ska intygas. Att helt bortse från upphandlingsdokumentens reglering av om ett krav ska styrkas och på vilket sätt är inte en lämplig ordning.

Anbudsgivare måste kunna utgå ifrån att upphandlingsdokumentens bestämmelser kring bevisning av obligatoriska krav också är vad som gäller. Höga krav bör således ställas på den utredning som sökande leverantör presenterar i överprövningsprocessen, i synnerhet om uppfyllelse endast ska intygas.

I det aktuella fallet har kammarrätten tillämpat ett sänkt beviskrav. Det räckte med att ALT Hiss gjorde sannolikt att det obligatoriska kravet inte var uppfyllt för att ingripande enligt LOU skulle ske. Det bör krävas att sökande leverantör, i situationer som denna, i vart fall visat att kravet ifråga faktiskt inte är uppfyllt, det vil säga det beviskrav som allmänt gäller i förvaltningsprocess.

Kammarrättens avgörande gör den redan oklara innebörden av upphandlande myndigheters kontrollskyldighet, beaktandeskyldighet och samspelet däremellan än mer grumlig. Det kan konstateras att upphandlande myndigheter inte har någon lätt uppgift att förstå hur de ska agera. Frågan skulle enligt vår mening lämpa sig väl för ett klargörande från Högsta förvaltningsdomstolen.

Målnummer och domstol

Kammarrätten i Jönköping, mål nummer 666-18 meddelad den 18 oktober 2018. Domen överklagades inte till Högsta förvaltningsdomstolen.

Sammanfattning

Den fråga som kammarrätten skulle ta ställning till var om Nordisk Hiss anbud uppfyllde de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlaget avseende arbetsledarnas utbildnings- och yrkeskvalifikationer. Kammarrätten gör i målet en samlad bedömning av den bevisning som givits in i målet. Kammarrätten tillämpar ett sänkt beviskrav och uttalar att ALT Hiss gjort det sannolikt att vinnande leverantör inte uppfyllde kravet. Anbudet skulle därför förkastas.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026