Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Kontrollskyldigheten betyder inget för skall-kravsprövningen

Juridisk krönikaDet finns en omfattande domstolspraxis kring frågan om vilka möjligheter och skyldigheter en upphandlande myndighet har att kontrollera en anbudsgivares uppfyllande av ska-krav. Enligt Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, saknar emellertid frågan om en myndighet har haft en kontrollskyldighet vid anbudsprövningen betydelse för bedömningen av om ett ska-krav de facto är uppfyllt eller inte.

| 2017-01-11

Det är självklart, och följer av fast domstolspraxis, att anbud som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav (skall-krav) i en upphandling inte får antas. Frågan om en upphandlande myndighet kan och/eller ska kontrollera korrektheten i uppgifter som en anbudsgivare lämnat, är följaktligen av stor betydelse för såväl myndigheter som leverantörer.

Det är en vanligt förekommande utgångspunkt i kammarrättspraxis att en upphandlande myndighet som huvudregel ska kunna förlita sig på att uppgifter som avges i anbud är korrekta, och att den upphandlande myndigheten inte har någon kontrollskyldighet i detta avseende så länge det inte finns anledning att ifrågasätta lämnade uppgifter.

Även om det i ett enskilt fall inte finns någon skyldighet för den upphandlande myndigheten att kontrollera uppgifter i ett anbud, så kan den upphandlande myndigheten enligt viss domstolspraxis emellertid ha rätt att genomföra en sådan kontroll.

Det är enligt vår uppfattning okontroversiellt att den upphandlande myndigheten i vissa fall måste ha rätt att kontrollera om uppgifterna som angivits i ett anbud beträffande uppfyllande av ett ska-krav är korrekta, oavsett om det angivits i förfrågningsunderlaget att sådan kontroll kan komma att ske. Detta eftersom ett anbud som inte uppfyller de obligatoriska kraven inte får antas.

Det är dock en helt annan sak att – i samband med myndighetens kontroll av uppgifter – ställa nya krav på anbudsgivaren, antingen i sak eller i bevishänseende. Detta är givetvis inte förenligt med transparensprincipen.

En upphandlande myndighet kan således inte förkasta ett anbud på den grunden att handlingar som visar att ett ska-krav uppfylls inte getts in, om det inte angivits i förfrågningsunderlaget att sådana handlingar krävs.

I Kammarrätten i Sundsvalls mål nummer 2256-16 (dom den 18 november 2016), illustreras motstående uppfattningar i hanteringen av dessa frågor. Majoriteten i kammarrätten konstaterade att det för uppfyllande av det aktuella kravet varit tillräckligt att svara ja på frågan ”Accepterar ni detta?”, och endast om det uppenbart skulle ha framgått av anbudshandlingarna att kravet inte var uppfyllt, hade riktigheten i anbudet kunnat ifrågasättas.

Ett skiljaktigt kammarrättsråd ansåg att myndigheten varit oförhindrad att begära in bevisning för att obligatoriska krav uppfylls (trots att detta inte angivits i förfrågningsunderlaget), och eftersom det av anbudsgivarens ingivna material inte framgick att ska-kravet var uppfyllt skulle anbudet förkastas.

Anta att det vid en överprövning av en upphandling anförs att den vinnande anbudsgivaren inte uppfyller ett visst skall-krav, trots att vinnaren har kryssat i en JA-ruta eller på annat sätt accepterat kravet på så sätt som krävts i förfrågningsunderlaget.

En inte helt ovanlig invändning från den upphandlande myndigheten i dessa fall är att ingen kontrollskyldighet förelegat, eftersom ingen särskild bevisning krävts i underlaget och eftersom det inte funnits anledning att ifrågasätta uppgifterna i anbudet.

Enligt vår uppfattning är en sådan invändning i överprövningsmålet utan relevans för frågan om det vinnande anbudet kan antas eller inte. Om det efter anbudstidens utgång framkommer uppgifter som gör att det kan ifrågasättas om ett visst skall-krav är uppfyllt, blir den relevanta frågan i överprövningen inte om myndigheten borde ha kontrollerat uppgifterna vid anbudsprövningen, utan om ska-kravet de facto är uppfyllt eller inte.

Frågan om kontrollskyldighet är därmed överspelad.

Sammantaget är det enligt vår uppfattning viktigt att skilja på å ena sidan den upphandlande myndighetens möjligheter/skyldigheter att kontrollera uppgifter i ett anbud vid anbudsprövningen i upphandlingen, och å andra sidan bedömningen av om ett skall-krav uppfylls med beaktande av uppgifter som framkommit efter anbudstidens utgång.

Om det står klart att ett skall-krav inte uppfylls får anbudet inte antas, oavsett om kontrollskyldighet förelegat vid anbudsprövningen eller inte.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026