Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Kontrollskyldigheten betyder inget för skall-kravsprövningen

Juridisk krönikaDet finns en omfattande domstolspraxis kring frågan om vilka möjligheter och skyldigheter en upphandlande myndighet har att kontrollera en anbudsgivares uppfyllande av ska-krav. Enligt Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, saknar emellertid frågan om en myndighet har haft en kontrollskyldighet vid anbudsprövningen betydelse för bedömningen av om ett ska-krav de facto är uppfyllt eller inte.

| 2017-01-11

Det är självklart, och följer av fast domstolspraxis, att anbud som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav (skall-krav) i en upphandling inte får antas. Frågan om en upphandlande myndighet kan och/eller ska kontrollera korrektheten i uppgifter som en anbudsgivare lämnat, är följaktligen av stor betydelse för såväl myndigheter som leverantörer.

Det är en vanligt förekommande utgångspunkt i kammarrättspraxis att en upphandlande myndighet som huvudregel ska kunna förlita sig på att uppgifter som avges i anbud är korrekta, och att den upphandlande myndigheten inte har någon kontrollskyldighet i detta avseende så länge det inte finns anledning att ifrågasätta lämnade uppgifter.

Även om det i ett enskilt fall inte finns någon skyldighet för den upphandlande myndigheten att kontrollera uppgifter i ett anbud, så kan den upphandlande myndigheten enligt viss domstolspraxis emellertid ha rätt att genomföra en sådan kontroll.

Det är enligt vår uppfattning okontroversiellt att den upphandlande myndigheten i vissa fall måste ha rätt att kontrollera om uppgifterna som angivits i ett anbud beträffande uppfyllande av ett ska-krav är korrekta, oavsett om det angivits i förfrågningsunderlaget att sådan kontroll kan komma att ske. Detta eftersom ett anbud som inte uppfyller de obligatoriska kraven inte får antas.

Det är dock en helt annan sak att – i samband med myndighetens kontroll av uppgifter – ställa nya krav på anbudsgivaren, antingen i sak eller i bevishänseende. Detta är givetvis inte förenligt med transparensprincipen.

En upphandlande myndighet kan således inte förkasta ett anbud på den grunden att handlingar som visar att ett ska-krav uppfylls inte getts in, om det inte angivits i förfrågningsunderlaget att sådana handlingar krävs.

I Kammarrätten i Sundsvalls mål nummer 2256-16 (dom den 18 november 2016), illustreras motstående uppfattningar i hanteringen av dessa frågor. Majoriteten i kammarrätten konstaterade att det för uppfyllande av det aktuella kravet varit tillräckligt att svara ja på frågan ”Accepterar ni detta?”, och endast om det uppenbart skulle ha framgått av anbudshandlingarna att kravet inte var uppfyllt, hade riktigheten i anbudet kunnat ifrågasättas.

Ett skiljaktigt kammarrättsråd ansåg att myndigheten varit oförhindrad att begära in bevisning för att obligatoriska krav uppfylls (trots att detta inte angivits i förfrågningsunderlaget), och eftersom det av anbudsgivarens ingivna material inte framgick att ska-kravet var uppfyllt skulle anbudet förkastas.

Anta att det vid en överprövning av en upphandling anförs att den vinnande anbudsgivaren inte uppfyller ett visst skall-krav, trots att vinnaren har kryssat i en JA-ruta eller på annat sätt accepterat kravet på så sätt som krävts i förfrågningsunderlaget.

En inte helt ovanlig invändning från den upphandlande myndigheten i dessa fall är att ingen kontrollskyldighet förelegat, eftersom ingen särskild bevisning krävts i underlaget och eftersom det inte funnits anledning att ifrågasätta uppgifterna i anbudet.

Enligt vår uppfattning är en sådan invändning i överprövningsmålet utan relevans för frågan om det vinnande anbudet kan antas eller inte. Om det efter anbudstidens utgång framkommer uppgifter som gör att det kan ifrågasättas om ett visst skall-krav är uppfyllt, blir den relevanta frågan i överprövningen inte om myndigheten borde ha kontrollerat uppgifterna vid anbudsprövningen, utan om ska-kravet de facto är uppfyllt eller inte.

Frågan om kontrollskyldighet är därmed överspelad.

Sammantaget är det enligt vår uppfattning viktigt att skilja på å ena sidan den upphandlande myndighetens möjligheter/skyldigheter att kontrollera uppgifter i ett anbud vid anbudsprövningen i upphandlingen, och å andra sidan bedömningen av om ett skall-krav uppfylls med beaktande av uppgifter som framkommit efter anbudstidens utgång.

Om det står klart att ett skall-krav inte uppfylls får anbudet inte antas, oavsett om kontrollskyldighet förelegat vid anbudsprövningen eller inte.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026