– Stora delar av upphandlingen utformades på ett sätt som gjorde Volvo till den enda möjliga vinnaren, säger Manuel Sarmiento, oppositionspolitiker i huvudstaden Bogotá till Sveriges Radio.
Avtalet är Volvo Bussars största i Sydamerika på tio år och stärker företagets ställning som ledande leverantör till moderna system för stombussar, BRT, på kontinenten.
Men oppositionen i Bogotá reagerar över Volvos nära band med borgmästaren Enrique Peñalosa, som tidigare varit chef för ett transportinstitut som Volvo delfinansierat och som deltagit i en reklamfilm för företaget.
Dessutom har borgmästarens transportsekreterare arbetet för Volvos utvecklingsstiftelse, enligt Sveriges Radio.
Volvos presschef Helena Lind säger till kanalen att banden till Peñalosa inte påverkat upphandlingen.
– Nä, detta är en upphandling som har skötts affärsmässigt och det har gått helt korrekt till. Jag vet att det funnits någon typ av reklamfilm där han syntes men då var han inte politiskt vald utan figurerade i form av expert på urbana transporter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer