För att kunna utvärdera sin effektivitet mäter Konkurrensverket den genomsnittliga handläggningstiden från registrering till beslut i både avskrivningsärenden och ärenden som föranleder en åtgärd inom tillsynen.
Av årsredovisningen för 2020 framgår att handläggningstiden för ärenden som inte har föranlett en åtgärd inom upphandlingstillsynen ökade från 95 dagar 2019 till 192 dagar 2020.
Genomsnittlig handläggningstid för övriga ärenden ökade från 226 dagar 2019 till 333 dagar 2020. Även vid en jämförelse över flera år innebär årets resultat en ökning av handläggningstiderna, enligt årsredovisningen.
”En bidragande orsak är att Konkurrensverket i några ärenden har funnit det nödvändigt att omfördela resurser från pågående utredningar, där preskriptionstiden för upphandlingsskadeavgift redan löpt ut, till andra ärenden där vi fortfarande haft möjlighet att ansöka om upphandlingsskadeavgift”, skriver myndigheten, som samtidigt utlovar kortare handläggningstider.
”Konkurrensverkets beslut att införa tidsfrister inom upphandlingstillsynen tar sikte på såväl upphandlingsskadeavgiftsärenden som tillsynsbeslut och innebär därmed att den typen av omfördelning av resurser i högre grad kommer att undvikas i framtiden”, står det i årsredovisningen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer