-Vi har sett exempel på mekaniker som inte har utbildning för just gasbussar som sätts att reparera bussar. Det har fått oss att ta fram en standard som vi har skickat ut med rekommendationer till alla upphandlande myndigheter att ställa som krav, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges fordonsverkstäders förening.
-I vissa länder finns sprinklersystem i motorutrymmet, där bränder oftast startar, och det tycket vi också är rimligt att ha med som krav i upphandlingar.
Bo Ericsson nämner en olycka i Helsingborg som ett färskt exempel på riskerna och att motorutrymmet är en del av bussen där många bränder uppstår.
I branden i Stockholm i mars hade föraren hamnat utanför ordinarie rutt och körde in i Klaratunnelns mynning (bilden). De materiella skadorna blev omfattande sedan bussen exploderat men ingen person skadades allvarligt
I slutet av maj förstördes också en gasbuss i Malmö efter ett hastigt brandförlopp.
I Stockholm handlade det om en Keolisbuss i trafik för SL, i Malmö en Nobinabuss som gick i trafik på uppdrag av Skånetrafiken.
Främst Stockholmsolyckan har satt igång aktiviteter där regeringen trycker på för att använda geofencing som ett sätt att minska riskerna.
Transportstyrelsen fick nyligen ett regeringsuppdrag att studera trafiksäkerheten för gasdrivna bussar.
Även Region Stockholm med trafikbolaget SL är pådrivande med skärpta upphandlingskrav som öppnar för geofencing.
Men SFVF efterlyser ett bredare grepp där man ser över säkerhetsfunktioner i bussar och allmänt ställer högre krav i upphandlingar.
-Många saker måste förbättras. Ett arbete påbörjades 2015 av MSB men olyckligt nog så lades det ner av olika skäl. Men nu är ett nytt projekt startat där vi ingår och med MSB som huvudman. Vi har även bildat en särskild säkerhetsgrupp för att arbeta med frågorna i samarbete med bland annat polis och brandkår, säger Bo Ericsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer