–Granskningen gjordes efter indikationer på kostnadsökningar – men att det handlar om så här stora summor hade vi inte förväntat oss, säger riksrevisor Helena Lindberg (bilden).
Totalt lägger Trafikverket omkring 3,5 miljarder kronor per år på drift och basunderhåll av ett statligt vägnät, som omfattar nästan 10 000 mil. Snöröjning och annan vinterväghållning står för drygt hälften av kostnaden.
Men nu kräver Riksrevisionen bättring och ger Trafikverket en ordentlig läxa för att förbättra sina upphandlingar.
Riksrevisionen rekommenderar att Trafikverket analyserar omfattning och konsekvenser av obalanserad budgivning där entreprenörer lägger sig på en låg nivå för vissa basåtgärder och tar hem vinsten med höga priser för tilläggsbeställningar
Trafikverket behöver enligt Riksrevisionen också ta fram en ny process för att systematiskt kvalitetssäkra upphandlingsunderlag med förbättrad dokumentation av arbeten som utförts.
–Det bästa sättet att minska risken för kostnadsökningar är att så träffsäkert som möjligt ange vad som ska ingå i kontrakten. Då minskar att behovet av tilläggsbeställningar och utrymmet för spekulativ prissättning krymper, säger Erik Trollius, projektledare för granskningen.
Riksrevisionens rapport innehåller ett flertal indikatorer på att det finns ett rejält utrymme för förbättringar.
Det gäller bland annat de stora skillnader som finns i kostnadsökningar mellan både olika entreprenörer och Trafikverkets regioner.
”Det tyder på att Trafikverket inte har kommit tillräckligt långt i arbetet med att utveckla verksamheten för att åtgärda brister i effektivitet.”, konstaterar Riksrevisionen.
En slutsats är också att långa kontrakt leder till kostnadsökningar. Redan under andra kontraktsåret ökar avvikelsen med 40 procent, jämfört med år ett, för vissa av Trafikverkets avtal.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer