Kungsbacka kommun har runt 400 fordon. Nyligen formulerades en ny bilpolicy som innehåller många kloka steg, bland annat krav på antisladdsystem och en prioritering av fordonsgas som bränsle.
Däremot ställs det inte längre krav på alkolås i de fordon som skaffas in.
– Det är en dumsnål strategi och ett beslut som går i helt fel riktning, säger Arne Winerdal, ordförande för Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF, som är en ideell organisation som arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri.
Förklaringen till att majoriteten i Kungsbacka kommunfullmäktige beslutade om att krav på alkolås ska tas bort är att låsen inte bedöms som tillförlitliga och dessutom är för dyra.
– Ett direkt brott mot nollvisionen, där riksdagen ålägger kommunerna att skapa säkra transporter, fortsätter Arne Winerdal.
Beslutet känns dessutom aningen ologiskt. Kommunen kräver även i fortsättningen alkolås av upphandlade entreprenörer som till exempel kör skolbarn.
Att Kungsbacka går mot strömmen bevisas av den kartläggning av alkolåsanvändningen i Sveriges kommuner som MHF år 2010 gjorde på uppdrag av Trafikverket. Då hade sex av tio kommuner har alkolåskrav och andelen ökar.
Det faktum att alkolås används i skolskjutsar, bilskolebilar och taxi bevisar enligt MHF att de fungerar. Arne Winderdal tycker att de borgerliga partierna i Kungsbacka borde grunda sina beslut på fakta snarare än på myter:
– Tekniken är väl beprövad och det finns verkligen tillförlitliga alkolås på marknaden. Vi förstår inte varför Kungsbacka vill försämra trafikmiljön och öka riskerna i trafiken genom att säga nej till alkolås.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer