Västtrafik genomför en upphandling av anropsstyrda resor, i huvudsak färdtjänst- och sjukresor, i Västra Götalands län. Upphandlingen genomförs som öppet förfarande och tilldelningsgrund är lägsta anbudspris inom respektive anbudsområde. Av förfrågningsunderlaget framgår att trafikstart är planerad till den 18 juni 2017 och att avtalet ska gälla till och med den 18 juni 2022.
Mycabtravel Scandinavia ställde sig tveksam till om upphandlingen gällde ett ramavtal och menade dessutom att avtalstiden var för lång. Därför lämnade företaget inte in något anbud i upphandlingen, men begärde överprövning och vill att upphandlingen ska göras om. De menar att de inte finns några särskilda skäl för ett ramavtalstid över fyra år.
“Det är Västtrafik som har bevisbördan för att det finns särskilda skäl för att ingå ett ramavtal som löper under längre tid än fyra år. Ett exempel på när undantag kan komma i fråga är när föremålet för upphandlingen är av sådant slag att det medför stora investeringar för leverantören vilka ska betala sig under avtalstiden”, skriver Mycab i sin inlaga.
Västtrafik menar att tiden är avpassad för avskrivningar av bland annat fordon. “Om kammarrätten anser att upphandlingen avser ramavtal, finns det under alla förhållanden särskilda skäl för att låta dessa löpa under fem år. Ett typfall då det finns särskilda skäl är då en längre avtalstid än fyra år är nödvändig för att motsvara leverantörernas behov av avskrivning på gjorda investeringar (Rosen Andersson m.fl., Lagen om offentlig upphandling – En kommentar, 2 uppi., s. 299). Kontrakten i fråga medför stora investeringar för trafikföretagen i bl.a. teknologi och personal. De måste löpande investera i förarutbildning enligt vad som anges i förfrågningsunderlaget. Förarcertifieringen är giltig i fem år”, står det bland annat i Västtrafiks inlaga.
Västtrafik menar också att en kortare avskrivningstid än fem år inte är rimlig och skulle ha en konkurrenshämmande effekt i form av att små aktörer väljer att inte delta i upphandlingen.
Mycab håller inte med. De menar att det finns en väl fungerande avsättningsmarknad för begagnade fordon. “Det bestrids vidare att det förekommer investeringar i form av utbildningar eller kringutrustning som måste skrivas av under avtalstiden. Kostnaderna för kringutrustning är dessutom försumbara i sammanhanget”, anser Mycab.
Förvaltningsrätten gick på Västtrafiks linje men kammarrätten gör en annan bedömning. I sin dom (pdf) skriver kammarrätten att reglerna om ramavtal är tillämpliga på upphandlingen och kan inte hitta några skäl för att ramavtalet ska gälla längre än fyra år.
Kammarrätten skriver: “Västtrafik gör gällande att avskrivningstiden för vissa investeringar som krävs av dem som önskar lämna anbud i upphandlingen överstiger fyra år. När det gäller avskrivningstiden för fordon kan, med hänsyn till det av Mycab åberopade utlåtandet, annat inte anses visat än att skillnaden mellan en löptid på fyra och fem år vore av mindre betydelse för leverantörerna. När det gäller investeringar i utbildning och kringutrustning har det enligt kammarrättens mening inte helt klarlagts hur stor del av dessa som kan förväntas bli onyttiga vid en kortare löptid. Att utbildningarna förlorar sitt värde när avtalet löper ut har inte visats”.
Rätten menar att Västtrafik inte kunnat redogöra för att en kortare löptid skulle missgynna mindre företag.
I sammanfattningen av domen skriver kammarrätten: “Reglerna om ramavtal är tillämpliga på upphandlingen. Det har inte framkommit särskilda skäl för en längre avtalstid än fyra år. MyCab kan lida skada om avtalen ändå löper längre tid, eftersom bolaget då berövas möjligheten att tilldelas kontrakt under den överskjutande tiden. Felet kan inte läkas genom rättelse. Upphandlingen ska därför göras om”.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer