Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

För lång avtalstid tvingar Västtrafik att göra om upphandling

Västtrafik beslutade sig för att begära ett avtal över fem år i sitt förfrågningsunderlag på en upphandling av färdtjänst och sjukresor. En av de potentiella leverantörererna reagerade. Nu ska upphandlingen göras om efter en dom i kammarrätten.

| 2016-10-19

Västtrafik genomför en upphandling av anropsstyrda resor, i huvudsak färdtjänst- och sjukresor, i Västra Götalands län. Upphandlingen genomförs som öppet förfarande och tilldelningsgrund är lägsta anbudspris inom respektive anbudsområde. Av förfrågningsunderlaget framgår att trafikstart är planerad till den 18 juni 2017 och att avtalet ska gälla till och med den 18 juni 2022.

Mycabtravel Scandinavia ställde sig tveksam till om upphandlingen gällde ett ramavtal och menade dessutom att avtalstiden var för lång. Därför lämnade företaget inte in något anbud i upphandlingen, men begärde överprövning och vill att upphandlingen ska göras om. De menar att de inte finns några särskilda skäl för ett ramavtalstid över fyra år.

“Det är Västtrafik som har bevisbördan för att det finns särskilda skäl för att ingå ett ramavtal som löper under längre tid än fyra år. Ett exempel på när undantag kan komma i fråga är när föremålet för upphandlingen är av sådant slag att det medför stora investeringar för leverantören vilka ska betala sig under avtalstiden”, skriver Mycab i sin inlaga.

Västtrafik menar att tiden är avpassad för avskrivningar av bland annat fordon. “Om kammarrätten anser att upphandlingen avser ramavtal, finns det under alla förhållanden särskilda skäl för att låta dessa löpa under fem år. Ett typfall då det finns särskilda skäl är då en längre avtalstid än fyra år är nödvändig för att motsvara leverantörernas behov av avskrivning på gjorda investeringar (Rosen Andersson m.fl., Lagen om offentlig upphandling – En kommentar, 2 uppi., s. 299). Kontrakten i fråga medför stora investeringar för trafikföretagen i bl.a. teknologi och personal. De måste löpande investera i förarutbildning enligt vad som anges i förfrågningsunderlaget. Förarcertifieringen är giltig i fem år”, står det bland annat i Västtrafiks inlaga.

Västtrafik menar också att en kortare avskrivningstid än fem år inte är rimlig och skulle ha en konkurrenshämmande effekt i form av att små aktörer väljer att inte delta i upphandlingen.

Mycab håller inte med. De menar att det finns en väl fungerande avsättningsmarknad för begagnade fordon. “Det bestrids vidare att det förekommer investeringar i form av utbildningar eller kringutrustning som måste skrivas av under avtalstiden. Kostnaderna för kringutrustning är dessutom försumbara i sammanhanget”, anser Mycab.

Förvaltningsrätten gick på Västtrafiks linje men kammarrätten gör en annan bedömning. I sin dom (pdf) skriver kammarrätten att reglerna om ramavtal är tillämpliga på upphandlingen och kan inte hitta några skäl för att ramavtalet ska gälla längre än fyra år.

Kammarrätten skriver: “Västtrafik gör gällande att avskrivningstiden för vissa investeringar som krävs av dem som önskar lämna anbud i upphandlingen överstiger fyra år. När det gäller avskrivningstiden för fordon kan, med hänsyn till det av Mycab åberopade utlåtandet, annat inte anses visat än att skillnaden mellan en löptid på fyra och fem år vore av mindre betydelse för leverantörerna. När det gäller investeringar i utbildning och kringutrustning har det enligt kammarrättens mening inte helt klarlagts hur stor del av dessa som kan förväntas bli onyttiga vid en kortare löptid. Att utbildningarna förlorar sitt värde när avtalet löper ut har inte visats”.

Rätten menar att Västtrafik inte kunnat redogöra för att en kortare löptid skulle missgynna mindre företag.

I sammanfattningen av domen skriver kammarrätten: “Reglerna om ramavtal är tillämpliga på upphandlingen. Det har inte framkommit särskilda skäl för en längre avtalstid än fyra år. MyCab kan lida skada om avtalen ändå löper längre tid, eftersom bolaget då berövas möjligheten att tilldelas kontrakt under den överskjutande tiden. Felet kan inte läkas genom rättelse. Upphandlingen ska därför göras om”.

 

 

Läs mer: ÖverprövningTransport och trafik

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Adda lanserar egen AI-modell

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026