I en rapport utifrån ett regeringsuppdrag fastslår Transportstyrelsen att ett nytt register för arbetsmaskiner i grunden skulle kunna förbättra möjligheten att följa upp utsläpp av växthusgaser.
Idag saknas kunskap om vilka motorer som maskinerna har, hur de används och varifrån de kommer.
Detta trots att arbetsmaskiner står för ungefär sex procent av Sveriges klimatpåverkan och att utsläppsmängden bedöms ha ökat under de senaste tre åren, när de flesta andra sektorer kan redovisa lägre utsläpp.
– Det saknas idag förutsättningar för just kontroll och styrning av arbetsmaskiners miljöpåverkan, säger Pernilla Bremer, utredare vid Transportstyreslen.
Enligt myndighetens utredning skulle ett register öka möjligheterna att ställa miljökrav och följa upp dem vid offentlig upphandling.
Transportstyrelsen hävdar att en registerreform har starkt stöd av aktörer inom offentlig upphandling och även leverantörsmarknaden utifrån att det skulle gynna seriösa företag som lever upp de krav som ställs av upphandlande myndigheter.
Norge lyfts delvis som en förebild på områden med ett frivilligt ägarskapsregister. Köpkraften genom offentlig upphandling bedöms ha bidragit till att 80 procent av maskinerna inom entreprenadsektorn registrerats för att leva upp till kraven.
Förslaget för svensk del bygger dock på ett mer heltäckande och lagstyrt register som ger ännu större möjligheter för kontroll och uppföljning.
Transportstyrelsen vill se en gräns på maskiner med en vikt från 1,5 ton och med undantag för vissa maskiner, bland annat traktorer, som redan idag är registerpliktiga.
Den tänkte tidsplanen andas inte direkt brådska. Transportstyrelsen ser ett behov av att först fokusera på att införa ett nytt it-stödsystem för väg- och trafikregistret för att först 2027 inleda utvecklingsarbetet med ett nytt register för arbetsmaskiner, som då skulle kunna tas i bruk 2030.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer