Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

LOU möjliggör helhetsbedömning av komplicerade affärsupplägg

RättsfallsanalysKammarrätten i Stockholm har meddelat dom i det mycket uppmärksammade målet om upphandlingsskadeavgift mot Haninge Bostäder. Advokat Lina Håkansson och biträdande jurist Gabriella Kiluk, Bokwall Rislund Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2015-08-11

1. Sammanfattning

  • För att hindra ett kringgående av upphandlingsreglerna kan domstolen genomlysa ett kontrakt och göra en sammantagen bedömning av samtliga moment som föregått kontraktet och dessas syfte. Därmed blir det faktiska syftet med kontraktet avgörande för om det är upphandlingspliktigt eller inte.
  • Det är oklart hur mer komplicerade affärsupplägg med ett mindre tydligt syfte kommer att bedömas av domstolarna vilket kan verka avhållande på upphandlande myndigheters vilja att ingå avtal utan upphandling.

2. Bakgrund

Under slutet av år 2011 ingick Haninge kommun ett optionsavtal med HMB Construction AB enligt vilket HMB Construction fick förköpsrätt till mark som ägdes av kommunen. Genom optionsavtalet förband sig bolaget att projektera och söka tillstånd för ca 80 bostäder på marken.

Därefter bildades, inom samma koncern som HMB Construction, aktiebolaget Vega. Vega ingick entreprenadkontrakt med HMB Construction enligt vilket HMB Construction åtog sig att uppföra nio bostadshus på marken. Avtalet var villkorat av att kommunen godkände dels marköverlåtelsen, dels en överlåtelse av aktierna i Vega till det kommunala bostadsföretaget Haninge Bostäder.

Fyra dagar efter att entreprenadkontraktet slutits ingick Haninge Bostäder avtal om köp av samtliga aktier i Vega. Vega saknade vid denna tidpunkt andra tillgångar än entreprenadkontraktet med HMB Construction.

Konkurrensverket (KKV) väckte talan om upphandlingsskadeavgift mot Haninge Bostäder eftersom man ansåg att Haninge Bostäder, genom förvärvet av aktierna i Vega, i strid med LOU tillgodogjort sig ett entreprenadkontrakt utan föregående annonsering.

Enligt KKV hade samtliga åtgärder som vidtagits innan förvärvet av Vega varit planerade och syftat till att Haninge Bostäder skulle erhålla entreprenadkontrakt med HMB Construction. KKV ansåg därför att aktieöverlåtelseavtalet skulle ”genomlysas” varvid man skulle beakta det egentliga syftet med affären.

Haninge Bostäder bestred Konkurrensverkets talan och anförde för det första att aktieöverlåtelse inte var upphandlingspliktigt enligt LOU, för det andra att ingen annonsering krävdes eftersom förvärvet föll in under ensamrättsundantaget i 4 kap. 5 § LOU och för det tredje att Haninge Bostäder inte kunde hållas ansvarigt för de åtgärder som övriga inblandade parter vidtagit.

3. Domstolens bedömning

Förvaltningsrätten konstaterade inledningsvis att köp av aktier inte är uttryckligen undantaget från LOU och övergick därefter till att pröva om förvärvet kunde anses utgöra ett upphandlingskontrakt. Med hänvisning till praxis från EU-domstolen ansåg förvaltningsrätten att samtliga moment som föregått aktieöverlåtelsen och deras syfte skulle tas i beaktande.

Rätten framhöll särskilt att Haninge Bostäder redan på ett tidigt stadium hade för avsikt att få till stånd ett avtal med HMB Construction och att entreprenadkontraktet mellan Haninge kommun och HMB Construction var villkorat av kommunfullmäktiges godkännande av efterföljande moment.

Med hänsyn till detta fann förvaltningsrätten att syftet med aktieöverlåtelseavtalet var att skapa ett avtal mellan Haninge Bostäder och HMB Construction avseende uppförande av bostadshus. Därmed hade ett entreprenadkontrakt tilldelats utan föregående annonsering.

Eftersom det inte förelåg något undantag från annonseringsskyldigheten var tilldelningen otillåten och upphandlingsskadeavgift skulle utdömas.

Vid fastställandet av avgiftens storlek fann förvaltningsrätten att sanktionsvärdet var högt eftersom det rörde sig om en otillåten direktupphandling som skett som en del i ett genomtänkt och planerat affärsupplägg med syfte att kringgå LOU. Inga förmildrande omständigheter ansågs föreligga. Högsta möjliga avgift om tio miljoner kronor dömdes således ut.

Haninge Bostäder överklagade målet till Kammarrätten i Stockholm. Enligt de kortfattade domskälen instämde kammarrätten i förvaltningsrättens bedömning att köp av aktier inte är undantaget från tillämpningen av LOU och att Haninge Bostäder tilldelat ett entreprenadkontrakt genom en otillåten direktupphandling. Kammarrätten hänvisade också till EU-domstolen mål C-451/08, Helmut Müller där EU-domstolen uttalat att ett upphandlingsförfarande som sker i två steg vid olika tidpunkter kan ses som en helhet.

Även kammarrätten fann skäl att se särskilt allvarligt på överträdelsen då det rörde sig om ett genomtänkt och planerat affärsupplägg. Eftersom det inte var ett upprepat beteende skulle avgiften emellertid sänkas till nio miljoner kronor.

Målet har överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen som i skrivande stund ännu inte tagit ställning till om prövningstillstånd ska meddelas.

4. Analys

Varken förvaltningsrätten eller kammarrätten lägger någon vikt vid lydelsen och innehållet i aktieöverlåtelseavtalet i sig. I stället gör domstolen en sammantagen bedömning där samtliga moment som föregått det ifrågasatta kontraktet och dessas syfte granskas. På så vis blir det faktiska syftet med transaktionen avgörande, inte vad det specifika avtalet omfattat eller hur det betecknats.

Domstolarna tog således fasta på att aktieöverlåtelsen inte hade något självständigt syfte utan endast använts som ett medel att förvärva ett upphandlingspliktigt objekt, entreprenadkontraktet.

Oss veterligen är det första gången detta synsätt tillämpas i svensk upphandlingsrättslig praxis, men det bygger på tidigare avgöranden från EU-domstolen. I dessa rättsfall framhåller EU-domstolen behovet av en funktionell bedömning av om det föreligger ett upphandlingskontrakt.

Om upphandlande myndigheter tillåts gömma tilldelningen av offentliga kontrakt bakom konstlade upplägg får nämligen inte upphandlingsreglerna avsedd effekt.

I Haninge-målet var det ett flertal omständigheter som pekade på att affärsupplägget var ett medvetet försök till kringgående av upphandlingsreglerna.

Exempelvis stod klart att Haninge Bostäder tidigt haft för avsikt att få till stånd ett entreprenadkontrakt med HMB Construction, att de olika momenten skedde i nära anslutning till varandra och att Vega vid förvärvet saknade andra tillgångar än entreprenadkontraktet. Att domstolarna fann att syftet med aktieöverlåtelseavtalet var att tilldela ett entreprenadkontrakt är mot bakgrund av detta inte särskilt förvånande.

Det är dock inte svårt att tänka sig att det kan uppstå mer komplicerade situationer där det inte är lika tydligt vad det faktiska syftet med en viss transaktion kan antas vara. Det kan t.ex. handla om ett längre tidsförlopp eller vara oklart om alla de moment som föregått kontraktet verkligen har ett samband med varandra och således ska tillmätas betydelse.

En transaktion kan också ha flera syften. Frågan kvarstår därför hur domstolen kommer att bedöma sådana situationer.

Viss ledning skulle möjligtvis kunna hämtas från den praxis som utvecklats kring blandade kontrakt. Enligt denna ska ett kontrakt som består av flera olika delar bedömas och klassificeras med tillämpning av ”huvudsaksprincipen”, dvs. det som är det huvudsakliga kontraktsföremålet blir avgörande för vilka regler som ska tillämpas.

På samma sätt skulle det som är ett visst kontrakts huvudsakliga syfte kunna bli avgörande för om det är upphandlingspliktigt eller inte.

Framtiden får dock utvisa om liknande fall av genomlysning kommer att återkomma och utvecklas vidare i svensk praxis eller om den nu aktuella domen får en avskräckande effekt på upphandlande myndigheter och att dessa väljer den säkra vägen istället för att riskera att tillmätas ett syfte som inte stämmer med verkligheten.

5. Domstol och målnummer

Kammarrätten i Stockholm mål nr 2737-14.

 

Annons

Vill du bli en fena på att skriva avtal?
Den populära utbildningen Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF reder ut komplexiteten i att skriva och hantera avtal.
Läs mer här!

Läs mer: JuridikLOURättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Ewa Ahlin.

Uppsala får rätt mot ”fyra stora”

Uppsala kommun hade lagstöd för att reservera en uppmärksammad upphandling av vård- och omsorgsboende för idéburna organisationer.

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Debatt

Nu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Lediga jobb

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Utlovar enklare annonsering
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Nya perspektiv från syd
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”

Läsarnas åsikter

Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »