Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Lyckad partnerupphandling av it ny giv för Uppsala

”Det går inte längre att sitta på sin kammare och skicka mejl till varandra – utan att träffas och utveckla samarbetet”. Det säger Per Luks på Uppsala kommun som berättar om en it-upphandling med en partner- och innovationsdel som blev så lyckad att den nu kan komma att stå modell för framtida upphandlingar.

| 2018-01-15

Uppsala kommun har landets största centrala administrationsorganisation (KLK) med bland annat alla it-, upphandlings- och inköpsfunktioner centralt placerade.

Målet med upphandling/inköp i nära samarbete med it är att få till bättre  leverantörsrelationer (och färre leverantörer) och avtal inom detta område.

Per Luks.
Per Luks.

– I våra stora it-upphandlingar går vi allt mer mot partnersamarbeten där vi vill hitta leverantörer som kan ta större helhetsansvar, säger Per Luks som arbetar med upphandling och inköp.

Han berättar om en partner- och innovationsupphandling av digitalt handläggarstöd med verksamhetsstöd, ärendehantering och diarieföring där kommunen ville ta ett större leverantörsgrepp än tidigare.

– Tidigare hade de olika förvaltningarna olika specialsystem, men nu var målet samordning och att hitta en leverantör som kunde ta fram en lösning som nu skulle ersätta tre system, och i framtiden fler.

Inledningsvis trodde många att upphandlingen skulle överprövas och blev många överraskade när så inte skedde.

Hur det lyckades? Processen startade med en rfi-runda våren 2016 som, enligt Per Luks, tog marknaden på sängen.

– Delar i i rfi:n om ”partnerskap och samarbete” krävde mycket förklaring och övertygelse med leverantörerna, men vi ville ha ett tolvårigt avtal med en innovationsdel där vi genom samarbete med leverantörer skulle bygga delar för alla verksamheter. Men vi var tydliga med att bara ge ramarna och inte detaljstyra.

Processen gick vidare med en förhandlad upphandling.

– Vi hade ett tvåstegsförfarande där tio leverantörer svarade på vår inbjudan, och nio gick vidare. Fyra kom sedan in med svar när de insåg omfattning och vad innovationsdelen i upphandlingen innebar, säger Per Luks.

Under förhandlingen konkretiserades kommunens utmaning att få leverantörerna att förstå partnerskapets fulla innebörd.

Efter en första runda med utvecklade skall-krav, mervärdeskrav och processbeskrivningar i form av arbetsflöden som utgångspunkt för utvärdering, var antalet leverantörer nere i tre.

– De bjöds in för presentationer som vi utvärderade och gav mervärdespoäng i en öppen dialog där de fick förtydliga sig. Efter presentationerna gick vi in i en förhandling där alla leverantörer fick samma agenda inför förhandlingen.

Per Luks berättar att de var tydliga med att leverantörerna bara fick komma med begränsat antal personer.

– Vi vill bara att rätt personer skulle komma. Med dem gick vi igenom och förhandla om partnerskapet, processerna samt mervärdeskraven. Vi förtydligade också vad vi menade med partnersamarbeten, vad vi tryckte på och vad vi ville. Under hela processen var vi väldigt transparenta mot leverantörerna. Eftersom jag tidigare jobbat it-branschen, vet jag hur viktigt det är med tydlig kommunikation och relationer.

Uppsala kommun berättade för leverantörerna vad de vill få ut av systemet, att relationen till leverantören skulle vara långsiktig och att de tillsammans skulle forma det system som kommunen behövde, med bland annat koppling till det nya kartsystemet och dess partner/leverantör.

En av de största utmaningarna har också varit den interna förändringen med att se och förstå nya arbetssätt, partnerskap samt nya möjligheter med moderna digitala lösningar.

– Leverantörerna fick prissätta sina utvecklingstankar. Vi insåg att det skulle bli svårt, men för dem men flera låg ganska lika mot hur vi tänkte. Framför allt är inget låst, samtidigt som vi gjort klar att ”det här är vad vi skriver på för och är beredda att betala”, säger Per Luks.

– Det innebär att man måste tänka nytt och bl a reda ut vad ett partnerförhållande innebär. Hur lägger vi exempelvis upp förhandlingsdiskussionerna? Målet var ett stringent men flexibelt förhållningssätt där vi hade flexibilitet i förhandlingen med målet att inte fastna i detaljer.

Per Luks berättar att Uppsala kommun kunde matcha leverantörernas argument på ett bra sätt.

– Vi hade en utvärderingsgrupp på 25 personer som kom från olika verksamheter i kommunen. Upphandlingen utvärderades utifrån både mervärden, funktioner och processer och ställde krav på mycket engagemang. Vi hade också ett erfaret förhandlingsteam med både affärsmässig, juridisk och teknisk kompetens.

Per Luks förklarar att de försökt varit viktig att vara ödmjuka i leverantörskontakterna, att vara tydliga med att kommunen inte kunde veta allt om framtida leveransen och dess innehåll.

– Vi var öppna med att ”vi vet inte allt – ni är proffs och det är därför vi gör det här tillsammans”. En utmaning var att förklara att detta var en gemensam risk och investering mellan oss och leverantören. Vi var också tydliga med att vi skulle ha strategiska möten ett par gånger om året med leverantören som också skulle känna att den blev en del av Uppsala kommun under avtalstiden.

Efter slutförhandlingar fattades tilldelningsbeslut i juli 2017.

– Efter det ringde vi runt till alla leverantörer och berättade vad som hade hänt och varför, vilket var uppskattat. En förlorande leverantör gav oss cred genom att säga att detta var framtidens sätt att upphandla på. Vi klarade oss också från överprövning, bland annat genom den löpande dialogen med leverantörerna, säger Per Luks.

Kristin Norling, upphandlingsspecialist på Uppsala kommun, menar att hon under processens gång uppmärksammade att Per Luks har förmågan att arbeta med och samordna olika kompetenser inom kommunen i syfte att nå måluppfyllelse.

– Det ligger en ödmjukhet i det förfaringssättet som bottnar i att han är en skicklig upphandlare och projektledare. Det han inte har 100 procent kunskap om överlämnar han till rätt kompetens, samtidigt som han med både fast och flexibel hand leder upphandlingsförfarandet. Vid varje tidpunkt och moment har han sett till att rätt kompetenser är med, till skillnad mot att en liten homogen grupp beslutar allt, alternativt att ”alla är med i allt”, säger Kristin Norling.
Hon pekar också på att han inte försummat att vara lyhörd gentemot beställarna.
– Det har bidragit till en effektiv och rättssäker process vilket medförde att jag inte var ett dugg överraskad när upphandlingen inte överprövades. Förhandlingarna genomfördes utifrån samtliga kriterier i direktivet, i synnerhet kraven på transparens och likabehandling, säger Kristin Norling.

Per Luks berättar att modellen med en partner- och innovationsdel i upphandlingen nu kan stå modell för upphandlingen av många andra systemlösningar.

– Många av de stora systemen, som lönesystem, datakommunikation-basnätverket, skolplattformen samt hälsa, vård och omsorg är gigantiska upphandlingar där liknande inriktningar med innovation och partnerskap kan bli aktuella. Någon form av partnerskap vi vill ha i alla våra avtal och etablera positiva partnerskap och samarbeten. Det går inte längre att sitta på sin kammare och skicka mejl mellan kund och leverantörer, utan det gäller att arbeta och utvecklas tillsammans, säger Per Luks.

 

Den 16 maj är det dags för Upphandling24:s konferens Upphandla it. Läs mer och anmäl dig här.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: InnovationsupphandlingIT InnovationsupphandlingpartnerupphandlingUppsala Kommun

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Adda lanserar egen AI-modell

Läsarnas åsikter

H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026