Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Lyfter arbetsrätten i nytt regleringsbrev

Allmänheten vill att hänsyn tas till arbetsvillkor vid offentliga inköp – samtidigt väljer många kommuner att inte ställa krav i sina upphandlingar. Det visar en sammanställning av Upphandlingsmyndigheten, som under 2022 ska arbeta med ett regeringskrav att återrapportera utvecklingen på området.

| 2021-12-23
Civilminister Ida Karkiainen. Foto: Magnus Liljegren, Regeringskansliet.

Civilminister Ida Karkiainen lyfter fram betydelsen av Upphandlingsmyndighetens stöd till upphandlande myndigheter.

–Jag vet att många upplever att det är svårt att tillämpa bestämmelserna om arbetsrättsliga villkor och att myndighetens stöd därför är mycket uppskattat.

-Regeringen har därför beslutat om ett återrapporteringskrav i Upphandlingsmyndigheten regleringsbrev för 2022, som innebär att myndigheten ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits för att underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att uppfylla skyldigheten att ställa arbetsrättsliga villkor i sina upphandlingar, säger Ida Karkiainen.

Upphandlingsmyndigheten har låtit Kantor Sifo mäta allmänhetens syn på arbetsvillkor kopplat till kommunala inköp och hela 85 procent av drygt 1000 tillfrågade svarade att det var viktigt. Undersökningen genomfördes i september.

Myndigheten ”matchar” den siffran med den egna uppföljningen av nationella upphandlingsstrategin, som visar att 43 procent av kommunerna i hög utsträckning ställer krav på arbetsrättsliga villkor i upphandlingar och 23 procent analyserar risken för oschyssta arbetsvillkor.

–Kommunerna, och även andra upphandlande organisationer, kan bli bättre på att ställa krav på arbetsrättsliga villkor i sina upphandlingar. För att underlätta arbetet med att identifiera inom vilka leveranskedjor det finns risker för oskäliga arbetsvillkor har vi under året utvecklat vår riskanalystjänst, säger Lisa Sennström, upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndigheten, i en kommentar på myndighets webbplats.

Ida Karkiainen säger att det regeringens självklara utgångspunkt att arbete som upphandlats av offentlig sektor inte ska utföras med oskäliga arbetsvillkor.

-Sådana villkor får aldrig användas som ett konkurrensmedel i offentlig upphandling. Det gläder mig också att det finns ett stort intresse för denna fråga hos medborgarna. Det är en tydlig signal till de upphandlande organisationer som ännu inte har ett strukturerat arbetssätt för att uppfylla skyldigheten.

Regeringen Andersson arbetare nu vidare med skärpt lagstiftningen för bland annat sociala och arbetsrättsliga aspekter vid offentlig upphandling utifrån det som regeringen Löfven presenterade för ett par månader sedan. Ett antal samhällsintressen lyfts fram som upphandlande myndigheter blir skyldiga att beakta.

–Förslaget flyttar fram positionerna när det gäller att ta hänsyn till samhällsintressen generellt. En skyldighet att beakta sådana intressen påverkar dock inte tillämpningen av bestämmelserna om arbetsrättsliga villkor, som är en specialreglering, säger Ida Karkiainen.

-Däremot ser jag att nyckeln till ett framgångsrikt inköpsarbete är densamma när det gäller såväl specialregleringen om arbetsrättsliga villkor som den generella regleringen om samhällsintressen, nämligen vikten av en ändamålsenlig inköpsorganisation.

Läs mer: ArbetsrättIda KarkiainenUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Lyfter arbetsrätten i nytt regleringsbrev”

  1. T skriver:
    27 december, 2021 kl. 21:20

    Problemet med arbetsrättsliga krav är att redan under implementeringen av upphandlingsdirektivet gick det så mycket politik i frågan att det blev i det närmaste omöjligt att urskilja proportionaliteten och syftet med upphandlingsdirektivet (att stimulera gränsöverskridande handel) från politiska särintressen. LO fick en framskjuten position och helt plötsligt övergick frågan i protektionism om detta facks medlemmar framför arbetskraft som erbjuds från övriga EU via utstationeringsdirektivet.

    Arbetsrättsliga krav kan i grund och botten särskiljas från sociala krav (som inte är samma sak) genom utstationeringsdirektivet. Handlar det om lägstalön, arbetstid eller semester handlar det om arbetsrättsliga villkor. Där kan vi inte göra så mycket eftersom det är den svenska modellen som gäller och därför fack och arbetsgivarorganisationer som förhandlar fram innehållet i de kollektivavtal som är de enda verktyg som semidispositivt kan förhandla om LAS på något intressant sätt.

    Det finns en olustig nivå av inblandning från politiker som vill sälja in ideologiskt innehåll i en lag som understryker vikten av att ställa krav i balans och endast när kraven är befogade. Det vi ser och har sett med arbetsrätten, och nu senast med det mindre genomtänkta förslaget att göra miljökrav obligatoriska istället för behovsrelaterade, är en oönskad politisering av en lagstiftning som ska verka för att öka möjligheterna för fler företag att konkurrera om affären samt i övrigt ska motverka politiska styrning och avsmalning av inköpen.

    Fritt fram att lägga politiken i regleringsbrev och direktiv till myndigheter, som sedan antar egna riktlinjer för sin upphandlingsverksamhet. Men ge tusan i att politisera och tynga en lag på ett sätt som ger intryck av att det offentliga ska styra det privata på ett oproportionerligt ingripande sätt. Höga krav inom arbetsrätt och miljö/hållbarhet sätter myndigheter bäst själva, utifrån behovsanalys och proportionalitetsbedömning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026