Nextjet ställde nyligen ”till det” för Trafikverket som upphandlar flygtrafik på olönsamma, men trafikmässigt motiverade, rutter. Detta genom att dra tillbaka sin anmälan om att bedriva kommersiell trafik mellan Lycksele och Stockholm/Arlanda.
Som Upphandling24 rapporterat avbryter Trafikverket upphandlingen när det går att driva en linje utan statlig ersättning och istället göra det på marknadens villkor. Nu är det en korttidsupphandling som gäller för att undvika uppehåll i Lyckseletrafiken när de nya avtalen träder i kraft den 25 oktober.
Nu tar Nextjet ytterligare ett kliv tillbaka genom att dra tillbaka sina kommersiella anmälningar även för trafik från Stockholm till och från destinationerna Arvidsjaur och Gällivare. Det betyder att bolaget avslutar denna trafik, som utförts sedan år 2008, per den 25 oktober.
– Jag vill rikta ett stort tack till alla resenärer som valt att resa med oss under våra sju år på sträckorna samt till de samarbetspartners som hjälpt oss på vägen säger Magnus Ivarsson, vd för Nextjet.
Beslutet grundar sig i att även Estonian Air inkommit med kommersiella anmälningar och avser att trafikera dessa båda destinationer. Nextjets bedömning är att två aktörer på sträckorna, där den ena opererar med jetflygplan, kommer att ge överkapacitet.
– Vi hoppas att jettrafiken kommer bli långsiktigt hållbar och gynna både den lokala näringen och privatresandet.
Nextjet presenterar fler förändringar i höstens flygprogram. Bolaget återupptar efter sommaren inte trafiken på sträckan Halmstad–Arlanda. Flygutbudet från Halmstad och dess närliggande flygplatser har under en tid varit större än efterfrågan.
Linjen Arlanda–Växjö stängs också. Resultatet på linjen har den senaste tiden inte varit enligt förväntan.
– En avveckling av Nextjets trafik blir därför naturlig, säger Magnus Ivarsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer