Det brittiska flygbolaget BMI har sedan september i fjol knutit samman Kalmar och Berlin. En reguljär direktlinje ut i Europa hade då länge stått på Kalmar Öland Airports önskelista.
– Det är viktigt att välja destinationer där vi ser potential att lyckas genom att vända oss till flera olika målgrupper, sa Ronny Lindberg, flygplatschef på Kalmar Öland Airport, då.
Trots ekonomiskt stöd från kommun, regionförbund och näringsliv har Berlintrafiken haft svårt att nå bärighet. I början av året glesades turlistan ut och nu drar sig det brittiska regionalflygbolaget ur.
– Våra linjer måste ständig utvärderas och anpassas efter hur marknaden svarar, säger Paul Sies, marknadsdirektör på BMI.
Det är av kommunen delägda Flygutveckling i Kalmar som upphandlat BMI och även subventionerat biljetterna med åtskilliga miljoner kronor. Flera lokala medieföretag har länge försökt att få ta del av det sekretessbelagda avtalet.
Helt utan flyg till Berlin blir dock inte Kalmarsundsregionen. Det svenska bolaget Sparrow Aviation tar vid och börjar trafikera rutten (som flygs med plan från BMI) fyra gånger i veckan som mellanlandning på väg till/från Kristianstad. Dock på tider som mer passar weekendresenärer än affärsfolk.
– Regionförbundets pågående arbete på den tyska marknaden kommer successivt leda till en ökad tillströmning av passagerare, framförallt under sommarhalvåret, spår Ola Johansson, ordförande i Flygutveckling i Kalmar, som nu ska avvecklas.
Merparten av trafiken på Kalmar Öland Airport går mot Stockholm med SAS och Braathens/Kalmarflyg som operatörer. En hel del charterflyg använder också flygplatsen.
Lyftet uteblev – trots subventioner
Trots kraftiga subventioner lyfte aldrig flygtrafiken till Berlin från Kalmar Öland Airport. Efter ett halvår på rutten drar sig brittiska BMI ur och lämnar över till en svensk uppstickare.
| 2015-03-04
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer