Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Lyssnade på branschen under upphandlingen

I sin första centrala upphandling av kommunikationstjänster, har Göteborgs Stad tecknat centrala ramavtal värda totalt 200 miljoner. Maria Norberg, Kommunikationsstrateg på stadsledningskontoret tycker att upphandlingen använt nya grepp, som att lyssna till branschens önskemål och synpunkter. De bestämde sig tidigt för att försöka underlätta även för små företag att vara med i upphandlingen.

| 2015-11-20
Maria Norberg.

Det har varit en omfattande upphandling av kommunikationstjänster i den första centrala upphandlingen som genomförts inom Göteborgs stad. Tidigare har stadens olika förvaltningar och bolag gjort sina egna upphandlingar.

Göteborg har, sedan en tid tillbaka, en gemensam kommunikationsstrategi för att synliggöra stadens arbete som bygger på att de arbetar mer samordnat och som en stad.

Upphandlingen, som är värd 200 miljoner kronor, började för över ett år sedan.. Efter annonseringen i februari bjöds branschen in till en informationsträff på Lisebergsteatern där upphandlingsunderlagen gicks igenom grundligt, hur man gör för att fylla i underlag, vad som är viktigt att tänka på och mycket annat. Informationsträffen direktsändes via webben och lades även upp där efteråt för att göra informationen tillgänglig i efterhand för dem som inte var på plats. Göteborgs stad gick även ut i en RFI, request for information, där man fick in en hel del information som varit användbar.

– När vi gick ut och frågade marknaden, , byråer direkt samt branschorganisationerna, i en RFI fick vi in en hel del synpunkter och kommentarer, säger Maria Norberg, Kommunikationsstrateg på stadsledningskontoret inom Göteborg Stad.

Hon nämner tre konkreta exempel. Det första är att branschen varit kritisk till att behöva lämna in fiktiva uppdrag som en del i utvärderingen då det kräver en stor arbetsinsats av byrån. Man ville hellre lämna in referensuppdrag från redan avslutade projekt som svarar på en specifik frågeställning eller kommunikationsutmaning.

– Byråerna var också kritiska till FKU som avropsmodell för varje uppdrag då det tar mycket tid och blir en stor administration för byrån att besvara alla förfrågningar. Vi har vänt och vridit på olika avropsmodeller och landat i en kombination för de allra flesta delarna i upphandlingen som består av rangordning, för mindre uppdrag, och FKU, för större och längre uppdrag och samarbeten. Det vi tror ska vara bra både för oss och leverantörerna.

Dessutom berättar hon att de också att mindre leverantörer tycker det är väldigt svårt att vara med i sådana här upphandlingar då det ställs så mycket krav och är komplext.

– Därför bestämde vi oss för att försöka underlätta för alla att vara med. Vi har också tagit till oss önskemålet om att slippa lämna in fiktiva uppdrag.

Nu finns sammanlagt 58 olika företag på de respektive avropslistorna och det är inte underligt att man undrar varför det är så många?

– Göteborgs Stad är en oerhört stor organisation med 70 kunder inom en och samma koncern. Vi har olika uppdrag och erbjuder allt ifrån förskoleplatser till en nöjespark och Nordens största hamn. Vår storlek och variation, kräver en viss kapacitet och det är därför det finns så många byråer på listan inom flera olika områden. Varje potentiell uppdragsgivare inom staden får sedan avgöra vilka områden som är relevanta för just dem och vilken avropsmodell som passar bäst – rangordning; om man har något enstaka, mindre uppdrag; eller FKU om man vill ha en långsiktig samarbetspartner för längre uppdrag.

Upphandling har gjort inom tre huvudområden: PR- och kommunikationstjänster, reklam- och marknadskommunikationstjänster samt redaktionella kommunikationstjänster. Under PR har man upphandlat såväl strategisk PR och kommunikation som medieträning.

Inom reklam- och marknadskommunikationstjänster har man upphandlat produktionsbyrå och fullservice. Till sist har man inom redaktionella kommunikationstjänster upphandlag både fullservice och skribenter. Finns det då något område som varit svårare att upphandla än andra?

– Jag tycker nog att alla områden har varit rätt komplexa men jag vill verkligen säga att vi har haft god hjälp både av RFI:n och informationsträffen, samt av de frågor som ställts av leverantörerna i upphandlingsstödet. Intresset från marknaden har varit enormt. Hur svårt det egentligen har varit att upphandla får vi ju först facit på när vi börjar använda ramavtalen och ser hur de fungerar, säger Maria Norberg, Kommunikationsstrateg på stadsledningskontoret.

Läs mer om upphandlingen och hela avropslistan här. 

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: Bemanning och tjänsterRamavtal AvropFKUGöteborgs StadKommunikationstjänsterMaria Norbergredaktionell kommunikationreklambyråRFITips

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Adda lanserar egen AI-modell

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026