Totalt 50 miljoner kronor vill regeringen – med stöd av Centerpartiet och Liberalerna – lägga på ny upphandlat tågtrafik från Sverige till destinationer i andra länder.
Trafikverket föreslås få i uppdrag att utreda formerna för den nya trafiken och knappt hade den så kallade vårproppen – en form av kompletteringsbudget – presenterats innan Malmö kommun kräver att få bli huvudort.
-Malmö är den bäst lämpade knutpunkten för den kommande nattågstrafiken. Inte minst för stadens geografiska läge. Härifrån går tåg till och från Köpenhamn var tionde minut. Malmö centralstation är också den svenska startpunkten för den redan existerande nattågstrafiken till Berlin och vidare till 20 andra tyska städer, säger kommunalrådet Katrin Stjernfeldt Jammeh till Expressen.
Inte nog med det. Malmö kommun skickar även vidare en färdig lista med vilka rutter som är mest lämpliga.
Förslaget innehåller trafik från Malmö till fyra europeiska storstäder: Bryssel, München, Wien och Paris. I fallet Bryssel är reservationen om det är tekniskt möjligt med Düsseldorf – som har direkttåg till Bryssel – som alternativ.
Vårpropositionen innehåller även en utökad satsning på trafikavtal för inrikes resor. Förslaget är att skjuta till 500 miljoner kronor extra, vilket anses vara nödvändigt för att klara åtaganden för upphandling av flyglinjer som omfattas av så kallad allmän trafikplikt.
Regeringen pekar särskilt ut behovet av en långsiktig lösning för flygförbindelsen Gällivare-Arvidsjaur-Arlanda.
Totalt bedöms upphandlad inrikestrafik kosta staten nästan fem miljarder kronor fram till 2027.
Noterbart från propositionen är också att de fyra partier som står bakom januariavtalet gör upp med M/KD-budgetens slopande av investeringsstödet till hyres- och studentbostäder.
Det gör att byggprojekt som upphandlats kan räkna med statligt stöd, som dock först betalas ut när bostäderna är inflyttningsklara.
-Flera företag drabbades av snabbstoppet i vintras. När stödet nu återupptas blir det möjligt att genomföra ett stort antal projekt runt om i landet, säger Anders Nordstrand, vd för Sabo.
Kritik får dock regeringen för den osäkerhet som skapats genom januariavtalets skrivning om att investeringsstödet ska göras om för att koncentreras och effektiveras samt riktas om mot hyresrätter i hela landet.
Bostadsföretagen vill ha klargöranden om vad det innebär i praktiken
– Vi hoppas på ett snabbt besked från regeringen om den nya utformningen av investeringsstödet. Fler bostäder med rimliga hyror behöver byggas och rätt utformat kan investeringsstödet knuffa nästan lönsamma projekt över ribban så att de blir lönsamma och därmed kan förverkligas, säger Anders Nordstrand.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer