Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Micko, du får vad du betalar för”

DebattEn femtedel av arkitekt- och ingenjörsföretagen avstår från att delta i offentliga upphandlingar, enligt en ny undersökning från Innovationsföretagen i samarbete med Almega. Den främsta orsaken är ett alltför ensidigt fokus på lägsta pris, något som får konsekvenser både på kvalitet och innovationshöjd, skriver Magnus Höij.

| 2021-03-12
Magnus Höij, förbundsdirektör, Innovationsföretagen.

Varje år genomförs offentliga upphandlingar till ett värde av 782 miljarder kronor. Att genomföra en upphandling innebär att köpa in kompetens som beställaren själv inte besitter med målet att få en slutprodukt med relevant kvalitet och funktion levererad.

För att det ska vara möjligt att leverera ett så bra resultat som möjligt krävs det att upphandlingen sker med rimliga villkor och med fokus på efterfrågad kvalitet och funktion. I dag handlar offentliga upphandlingar snarare om att pressa timpriser så mycket som möjligt. Det är också vanligt förekommande att kraven som ställs inte följs upp vilket gör att de som genomfört upphandlingen sällan har koll på om de fått vad de betalar för.

Innovationsföretagens undersökning visar att en femtedel av företagen avstår från att delta i offentliga upphandlingar. Drygt hälften av dessa anger att alltför stort fokus på lägsta pris är en bidragande orsak till detta. Tidskrävande formalia samt för många och irrelevanta krav är andra bidragande orsaker.

Exempelvis kan krav ställas på erfarenhet hos offererade personer som inte uppfattas som relevanta och anpassade efter uppgiften. Att det krävs ensamrätt till alla immateriella rättigheter med anknytning till uppdraget är ett annat förekommande problem som hindrar leverantörer att delta eller leverera sina bästa lösningar – som de givetvis behöver kunna återanvända och utveckla vidare för egen del.

Att hushålla med offentliga resurser är en fin tanke men man ska också komma ihåg att upphandlar man till lägsta timpris så kommer man också få en produkt levererad utefter den förutsättningen. En upphandling med ensidigt fokus på lägsta timpris riskerar att bli väldigt dyr i längden eftersom timpriset inte säger någonting om slutkostnaden eller vilka värden som kan och ska levereras.

Innovationsföretagens medlemmar bidrar alltid med stora mervärden utöver den direkta leveransen till beställaren. Det handlar om innovativa forsknings- och utvecklingsprojekt, nya tekniska och klimatpositiva lösningar.

Tyvärr utnyttjas upphandlingar i allt för låg grad till att vara innovationsdrivande och främja de företag som satsar på utveckling samt möjliggöra för dem att leverera lösningar i framkant. Dagens upphandlingar fokuserar för mycket på kortsiktiga lösningar till lägsta pris.

Detta hämmar företagens och det offentligas möjlighet att skapa långsiktiga, innovativa och hållbara lösningar. Att inte använda sig av innovationsupphandlingar är på längre sikt en dålig och kostsam affär för samhället. Det ger inte den största nyttan för varje skattekrona utan det ger en icke-innovativ lösning till ett lågt timpris utan hänsyn till förvaltningskostnader och livscykelperspektiv.

Sverige behöver innovativa och klimatsmarta lösningar för framtida välstånd. Den som inte satsar på innovation hamnar efter. Satsningar på innovation gynnar inte bara leveranserna till det offentliga utan skapar även viktiga förutsättningar för en stark tjänsteexport i en alltmer digitaliserad och globaliserad värld.

Om Sverige fortsatt ska ligga i innovationstoppen så måste företagen få möjlighet att förverkliga sina lösningar. Redan i dag sker de största kunskaps- och FoU- investeringarna hos företagen, trots att detta är en väldigt kostsam verksamhet att bedriva.

Företagen vill ligga i framkant och komma på nya lösningar på morgondagens problem och frågeställningar.

Här kan den offentliga sektorn verkligen göra skillnad och visa hur man borde genomföra upphandlingar som premierar innovation, värdeskapande och hållbara lösningar. Låt det offentliga bli ett föredöme inom upphandlingar. Genom innovationsupphandlingar kan Sverige uppnå en större nytta och lösa fler problem samtidigt, nya effektiva och klimatpositiva lösningar kan till exempel premieras.

Genom innovationsupphandlingar utan onödiga ska-krav möjliggör vi för fler företag att delta i offentliga upphandlingar.

För att summera, Innovationsföretagen vill att upphandlingar utvecklas så att:

  1. Kvalitet, hållbarhet, funktion och värdeskapande innovation i högre grad få genomslag vid utvärdering
  2. En ökad dialog mellan upphandlande organisationer och leverantörer premieras
  3. Irrelevanta krav minimeras och att relevanta kravställningar följs upp

Det är dags att regeringen med civilminister Lena Micko i spetsen ger Upphandlingsmyndigheten i uppdrag att bidra till att alla upphandlingar öppnar upp för innovation. Att kvalitet, funktion och värdeskapande står i fokus.

Om regeringen inte ser ett problem med att en sådan stor andel företag väljer bort att delta i offentliga upphandlingar är det allvarligt. Man får den innovation man betalar för.

Magnus Höij
Förbundsdirektör, Innovationsföretagen

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "”Micko, du får vad du betalar för”"

  1. För innovativ för att lämna anbud just nu skriver:
    12 mars, 2021 kl. 11:37

    Visst är det så att man får vad man betalar för. Vi deltar mycket sällan i upphandlingar av samma anledning. Regeringen borde tänka en extra gång. Idag är det alltför många tramsiga skall-krav som bara är avtändande istället för innovationsfokus och då får då anbud därefter. Varför inte fokusera mer på problemet som skall lösas istället för hur det ska lösas?

  2. Björn skriver:
    16 mars, 2021 kl. 09:01

    Det är kanske bara delvis relevant, men ändå talande att när upphandlingsdirektiven antogs av EU, förklarade föredraganden i Europaparlamentet jublande att “nu är det slut på lägsta prisets tyranni.” Sedan dess har andelen lägstaprisupphandlingar skjutit i höjden, enligt statistik från Upphandlingsmyndigheten. Det kanske beror på att de nya direktiven hade som delsyfte att förenkla regelverket och öka små och medelstora företags möjligheter att delta i upphandlingar – Sedan blev direktiven nästan dubbelt så omfångsrika som de förutvarande direktiven. Sverige har nu fyra upphandlingslagar med totalt ca 1300 paragrafer, och ingen tror väl att det är enkelt för vare sig små eller stora företag att delta i upphandlingar. Det har knappast gjort det lättare för myndigheterna heller. Varför hålla på att krångla med komplicerade och udda upphandlingsförfaranden, när man har fullt upp med att hålla näsan över vattenytan för att kunna beta av de “vanliga” upphandlingarna?

  3. Johan Sundin skriver:
    16 mars, 2021 kl. 11:20

    När vi handlar upp på kvalitet och pris (50/50 vikt vid utvärderingen) så pressar konsultföretagen ändå priserna så att det i alla fall blir lägst pris som vinner. Det är svårt för oss som beställare att göra något åt det. Det måste branschen själv ta tag i.

  4. Kjell skriver:
    16 mars, 2021 kl. 14:05

    Många saker samtidigt, här klagas det på “lägsta prisets tyranni”, idiotiska ska-krav och bara gamla lösningar. Jag har över 10 års erfarenhet av offentlig upphandling och sitter på båda sidor. Med min blandade erfarenhet och med betydligt fler möten med leverantörer än de flesta upphandlare anser jag att många skulle behöva ett antal speglar och grundligt fundera över sig själva.

    Lägsta pris. Oavsett hur en upphandling genomförs så måste priset in i utvärderingen. Den som lämnar ett lågt pris ökar därmed sina chanser att vinna upphandlingen. Lägst pris är inte heller en upphandling utan kvalitetskrav men ska-krav vill inte Innovationsföretagen ha.

    Idiotiska ska-krav. Jag vet att det förekommer idiotiska ska-krav (denna vecka är jag med i två upphandlingar från samma organisation där det väldigt tydligt finns två utvalda konsulter). Jag är den första att beklaga detta. Det som många leverantörer inte förstår är att det ofta finns starka skäl till dessa krav. Det finns massor av anbudsgivare (Innovationsföretagen är inte exkluderade) som gladeligen lämnar anbud som uppfyller de formella kraven på kompetens och erfarenhet men som glömmer bort att den upphandlande myndigheten faktiskt vill ha en leverans som uppfyller ett behov. Dessa anbudsgivare tvingar fram ska-krav i kommande upphandlingar som de upphandlande myndigheterna kanske inte vill ha.

    Gamla lösningar. Snacka om att tala i egen sak och totalt glömma bort kundens verksamhet och behov. Den absoluta majoriteten av Sveriges upphandlande myndigheter ska bedriva en verksamhet till lägst kostnad för skattebetalarna och inte utveckla företag. Historien är också full av exempel där olika myndigheter har försökt utveckla något men projekten har havererat. Några få statliga myndigheter både har kompetens och ska upphandla innovationer, övriga myndigheter ska försöka hitta fungerande men beprövade lösningar. De stora mervärdena som Innovationsföretagen enligt egen utsago genererar hamnar nog väldigt ofta i innovationsföretagens sandlådor i stället för hos den upphandlande myndigheten.

  5. Roy skriver:
    18 mars, 2021 kl. 10:49

    Instämmer med Kjells skrivelse.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026