Varje år genomförs offentliga upphandlingar till ett värde av 782 miljarder kronor. Att genomföra en upphandling innebär att köpa in kompetens som beställaren själv inte besitter med målet att få en slutprodukt med relevant kvalitet och funktion levererad.
För att det ska vara möjligt att leverera ett så bra resultat som möjligt krävs det att upphandlingen sker med rimliga villkor och med fokus på efterfrågad kvalitet och funktion. I dag handlar offentliga upphandlingar snarare om att pressa timpriser så mycket som möjligt. Det är också vanligt förekommande att kraven som ställs inte följs upp vilket gör att de som genomfört upphandlingen sällan har koll på om de fått vad de betalar för.
Innovationsföretagens undersökning visar att en femtedel av företagen avstår från att delta i offentliga upphandlingar. Drygt hälften av dessa anger att alltför stort fokus på lägsta pris är en bidragande orsak till detta. Tidskrävande formalia samt för många och irrelevanta krav är andra bidragande orsaker.
Exempelvis kan krav ställas på erfarenhet hos offererade personer som inte uppfattas som relevanta och anpassade efter uppgiften. Att det krävs ensamrätt till alla immateriella rättigheter med anknytning till uppdraget är ett annat förekommande problem som hindrar leverantörer att delta eller leverera sina bästa lösningar – som de givetvis behöver kunna återanvända och utveckla vidare för egen del.
Att hushålla med offentliga resurser är en fin tanke men man ska också komma ihåg att upphandlar man till lägsta timpris så kommer man också få en produkt levererad utefter den förutsättningen. En upphandling med ensidigt fokus på lägsta timpris riskerar att bli väldigt dyr i längden eftersom timpriset inte säger någonting om slutkostnaden eller vilka värden som kan och ska levereras.
Innovationsföretagens medlemmar bidrar alltid med stora mervärden utöver den direkta leveransen till beställaren. Det handlar om innovativa forsknings- och utvecklingsprojekt, nya tekniska och klimatpositiva lösningar.
Tyvärr utnyttjas upphandlingar i allt för låg grad till att vara innovationsdrivande och främja de företag som satsar på utveckling samt möjliggöra för dem att leverera lösningar i framkant. Dagens upphandlingar fokuserar för mycket på kortsiktiga lösningar till lägsta pris.
Detta hämmar företagens och det offentligas möjlighet att skapa långsiktiga, innovativa och hållbara lösningar. Att inte använda sig av innovationsupphandlingar är på längre sikt en dålig och kostsam affär för samhället. Det ger inte den största nyttan för varje skattekrona utan det ger en icke-innovativ lösning till ett lågt timpris utan hänsyn till förvaltningskostnader och livscykelperspektiv.
Sverige behöver innovativa och klimatsmarta lösningar för framtida välstånd. Den som inte satsar på innovation hamnar efter. Satsningar på innovation gynnar inte bara leveranserna till det offentliga utan skapar även viktiga förutsättningar för en stark tjänsteexport i en alltmer digitaliserad och globaliserad värld.
Om Sverige fortsatt ska ligga i innovationstoppen så måste företagen få möjlighet att förverkliga sina lösningar. Redan i dag sker de största kunskaps- och FoU- investeringarna hos företagen, trots att detta är en väldigt kostsam verksamhet att bedriva.
Företagen vill ligga i framkant och komma på nya lösningar på morgondagens problem och frågeställningar.
Här kan den offentliga sektorn verkligen göra skillnad och visa hur man borde genomföra upphandlingar som premierar innovation, värdeskapande och hållbara lösningar. Låt det offentliga bli ett föredöme inom upphandlingar. Genom innovationsupphandlingar kan Sverige uppnå en större nytta och lösa fler problem samtidigt, nya effektiva och klimatpositiva lösningar kan till exempel premieras.
Genom innovationsupphandlingar utan onödiga ska-krav möjliggör vi för fler företag att delta i offentliga upphandlingar.
För att summera, Innovationsföretagen vill att upphandlingar utvecklas så att:
- Kvalitet, hållbarhet, funktion och värdeskapande innovation i högre grad få genomslag vid utvärdering
- En ökad dialog mellan upphandlande organisationer och leverantörer premieras
- Irrelevanta krav minimeras och att relevanta kravställningar följs upp
Det är dags att regeringen med civilminister Lena Micko i spetsen ger Upphandlingsmyndigheten i uppdrag att bidra till att alla upphandlingar öppnar upp för innovation. Att kvalitet, funktion och värdeskapande står i fokus.
Om regeringen inte ser ett problem med att en sådan stor andel företag väljer bort att delta i offentliga upphandlingar är det allvarligt. Man får den innovation man betalar för.
Magnus Höij
Förbundsdirektör, Innovationsföretagen
Visst är det så att man får vad man betalar för. Vi deltar mycket sällan i upphandlingar av samma anledning. Regeringen borde tänka en extra gång. Idag är det alltför många tramsiga skall-krav som bara är avtändande istället för innovationsfokus och då får då anbud därefter. Varför inte fokusera mer på problemet som skall lösas istället för hur det ska lösas?
Det är kanske bara delvis relevant, men ändå talande att när upphandlingsdirektiven antogs av EU, förklarade föredraganden i Europaparlamentet jublande att “nu är det slut på lägsta prisets tyranni.” Sedan dess har andelen lägstaprisupphandlingar skjutit i höjden, enligt statistik från Upphandlingsmyndigheten. Det kanske beror på att de nya direktiven hade som delsyfte att förenkla regelverket och öka små och medelstora företags möjligheter att delta i upphandlingar – Sedan blev direktiven nästan dubbelt så omfångsrika som de förutvarande direktiven. Sverige har nu fyra upphandlingslagar med totalt ca 1300 paragrafer, och ingen tror väl att det är enkelt för vare sig små eller stora företag att delta i upphandlingar. Det har knappast gjort det lättare för myndigheterna heller. Varför hålla på att krångla med komplicerade och udda upphandlingsförfaranden, när man har fullt upp med att hålla näsan över vattenytan för att kunna beta av de “vanliga” upphandlingarna?
När vi handlar upp på kvalitet och pris (50/50 vikt vid utvärderingen) så pressar konsultföretagen ändå priserna så att det i alla fall blir lägst pris som vinner. Det är svårt för oss som beställare att göra något åt det. Det måste branschen själv ta tag i.
Många saker samtidigt, här klagas det på “lägsta prisets tyranni”, idiotiska ska-krav och bara gamla lösningar. Jag har över 10 års erfarenhet av offentlig upphandling och sitter på båda sidor. Med min blandade erfarenhet och med betydligt fler möten med leverantörer än de flesta upphandlare anser jag att många skulle behöva ett antal speglar och grundligt fundera över sig själva.
Lägsta pris. Oavsett hur en upphandling genomförs så måste priset in i utvärderingen. Den som lämnar ett lågt pris ökar därmed sina chanser att vinna upphandlingen. Lägst pris är inte heller en upphandling utan kvalitetskrav men ska-krav vill inte Innovationsföretagen ha.
Idiotiska ska-krav. Jag vet att det förekommer idiotiska ska-krav (denna vecka är jag med i två upphandlingar från samma organisation där det väldigt tydligt finns två utvalda konsulter). Jag är den första att beklaga detta. Det som många leverantörer inte förstår är att det ofta finns starka skäl till dessa krav. Det finns massor av anbudsgivare (Innovationsföretagen är inte exkluderade) som gladeligen lämnar anbud som uppfyller de formella kraven på kompetens och erfarenhet men som glömmer bort att den upphandlande myndigheten faktiskt vill ha en leverans som uppfyller ett behov. Dessa anbudsgivare tvingar fram ska-krav i kommande upphandlingar som de upphandlande myndigheterna kanske inte vill ha.
Gamla lösningar. Snacka om att tala i egen sak och totalt glömma bort kundens verksamhet och behov. Den absoluta majoriteten av Sveriges upphandlande myndigheter ska bedriva en verksamhet till lägst kostnad för skattebetalarna och inte utveckla företag. Historien är också full av exempel där olika myndigheter har försökt utveckla något men projekten har havererat. Några få statliga myndigheter både har kompetens och ska upphandla innovationer, övriga myndigheter ska försöka hitta fungerande men beprövade lösningar. De stora mervärdena som Innovationsföretagen enligt egen utsago genererar hamnar nog väldigt ofta i innovationsföretagens sandlådor i stället för hos den upphandlande myndigheten.
Instämmer med Kjells skrivelse.