Åsikten om hur Miljöstyrningsrådet ska hanteras i ett framtida upphandlingsstöd är en vattendelare bland de myndigheter och organisationer som svarat på upphandlingsutredningen. Enigheten om att stödet bör stärkas och samordnas är stort.
Däremot är man inte lika överens om att detta bäst sker i en ny myndighet och om Miljöstyrningsrådet ska vara en del av den organisationen. Almega är för en samordning av de offentliga aktörer som idag levererar stödfunktioner inom området offentlig upphandling.
Almega anser att Miljöstyrningsrådet bör upphöra i sin nuvarande form. Miljöfrågorna bör flyttas över till det samordnade upphandlingsstödet. Av kostnads- och effektivitetsskäl är det bra med en samordning menar branschorganisationen som ser goda förutsättningar för rationaliseringar.
Fsol, Föreningen Sveriges offentliga leverantörer, håller inte med. Om denna verksamhet sugs upp i en ny myndighet bedöms risken för att miljöfrågor inte kan drivas med den spets som krävs.
LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, vars 172 000 medlemmar driver 90 000 företag inom de gröna näringarna, vill också se ett fristående Miljöstyrningsråd. Bedömningen är att en ny myndighet inte kan ta fram samma spjutspetskriterier och ge samma detaljerade rådgivning.
Bolagsformen ses som en bidragande orsak till att rådet lyckats skapa fruktbart samarbete mellan näringsliv, myndigheter och experter. Går det arbetsklimatet förlorat ser LRF risk för att Sverige kan komma att förlora tätpositionen inom hållbar upphandling.
Miljöstyrningsrådet formulerar sig för egen del rätt försiktigt i sitt remissvar. För att minska risken för att tio års kriteriearbete går till spillo är förhoppningen att ”organisationsformen noga utreds och analyseras innan beslut tas att eventuellt förlägga Miljöstyrningsrådets verksamhet i en myndighet”.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer