-För min del var veckorna i Hamburgs hamn oerhört lärorika och jag upplever också att det blivit till nytta för Göteborgs hamn som helhet, säger Dirk Wallem.
Han har själv tyska rötter och en juristexamen från födelselandet. Därför var det kanske inte så konstigt att Dirk Wallem tillsammans med Per Alkås, som är säkerhetssamordnare vid Göteborgs hamn, blev de första att få del av ett nytt utbytesprogram.
Det blev tre veckor i Hamburg fram till 8 april – en tid som Dirk Wallem summerar som mycket värdefull för nya intryck, kontakter och kunskaper.
-Upplägget var klockrent. Jag fick möjlighet att dela min tid mellan inköpsavdelningen och en avdelning som hanterar avtalsskrivning, avtalsuppföljning och tvister som kan uppstå.
-Jag tror också att vi hittade en modell som blev riktigt bra för hela Göteborgs hamn där vi skrev dagliga blogginlägg från Hamburg. Medarbetare från andra delar av organisationen kunde utifrån det återkoppla med frågor som vi tog med oss vidare i Hamburg.
Dirk Wallem noterade bland annat ett betydligt tuffare affärsklimat än på den svenska marknaden.
-Tonen är hård och där man ofta direkt hamnar i en form av krigsföring istället för att diskutera med varandra. I Sverige värnar vi leverantörerna på ett annat sätt – därmed inte sagt att vi har silkesvantarna på utan vi kräver att de ska prestera. Men vi är måna om att inte hamna i rättsprocesser som kan undvikas om man har en god kommunikation.
-Jag tror nog det har att göra med marknadens storlek också där vi på en mindre marknad behöver ta mer hänsyn till varandra. Samtidigt kunde jag märka ett intresse i Tyskland för att jobba ihop med leverantörerna och hitta nya avtalsmodeller. På det området har vi i Göteborgs hamn använt nya lösningar som exempelvis partnering vid upphandling av vårt farledsprojekt Skandiaporten.
Göteborg är som största hamn i Skandinavien van vid att leda utvecklingen på hemmamarknaden, men en jämförelse med Hamburg som en av de allra största i Europa ger andra perspektiv.
-Containervolymerna ligger ungefär tio gånger över Göteborg och Hamburgs inköpsavdelning har ett 20-tal medarbetare mot 3 hos oss, säger Dirk Wallem.
Vissa saker imponerade – exempelvis Hamburgs hamns modell för att bedöma leverantörer.
-Ett prestationsbundet ratingsystem som används för rangordning vid avrop från ramavtal där man byggt upp en digital plattform som är fantastiskt bra. Jag tror mycket väl att en större inköpscentral i Sverige skulle kunna ta efter en sådan lösning.
På motsvarande sätt väckte en Göteborgsmodell för upphandling av olika fartygstjänster i hamnen som banat väg för ökad hybriddrift intresse inom Hamburg hamns inköpsorganisation.
-Vi gjorde det genom att ge kvalitetspoäng för minskade CO2-utsläpp, vilket i utvärderingen av anbuden uppvägde merkostnad. Kollegorna i Hamburg bad om att få låna underlaget och kommer att använda en liknande utvärderingsmodell i en upphandling av servicebåtar.
Göteborgs hamns inriktning är att vidga utbytesprogrammet till samverkan med stora hamnar även i Nordamerika och Asien.
-Med Hamburgs hamn kommer vi att fortsätta samarbeta inom bland annat hållbarhet och säkerhet. Säkerhetsaspekterna och vikten av att hålla centrala godsnav öppna även i kristider behöver vi förstås jobba mycket med och där kan vi samverka för att hantera olika risker och undvika leverantörer som inte är lojala i en krissituation.
För Dirk Wallem är det andra sejouren inom Göteborgs hamn.
-Jag gjorde min praktik här också under studietiden på Yrgo och jobbade sedan en tid med ramavtal inom Göteborgs stad innan det blev en upphandlartjänst ledig i hamnen.
-Det var lite av ”nu är jag 45 och vad ska jag bli när jag blir stor?” innan jag kom in på Yrgo. I grunden är jag som sagt jurist och hade jobbat med internationell försäljning inom byggsektorn i 16 år. När den branschen inte utvecklades längre så valde jag att läsa till upphandlare.
Låter som en roligare form av Hamburg-samarbete! 🙂