Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Nya arbetssätt när Sverige öppnar

Hybridmöten och ”trängseltak” är ett par lösningar när Folkhälsomyndighetens färdplan för en ”successiv återgång till arbetsplatsen” inleds i dag.

| 2021-09-29

Dagen till ära verkar dock inte leda till några stora förändringar på kort sikt. I alla fall inte i de organisationer som Upphandling24 tillfrågat.

Martin Magnusson, tillförordnad upphandlingschef i Karlstads kommun, tar fasta på rekommendationen om en successiv förändring till ett normalläge.

-Vi kommer att jobba mer på plats men det är inte som en Big bang från idag utan en stegvis återgång fram till kanske årsskiftet.

-Fram till nu har utgångspunkten varit att kan man göra det så ska man jobba hemma. Sedan kan man vara inne för vissa arbetsuppgifter och då har vi haft en kommunikation kring det, säger han.

Steginförandet ger också tid under hösten att utvärdera ordentligt vad som fungerar bra rent arbetsmässigt under pandemin med digitala lösningar.

Martin Magnusson upplever ett uppdämt behov av att få träffas i grupper igen.

-Vi hade ett möte häromdagen om hur vi ska jobba och jag tror alla kände att man ser fram emot att träffa kollegor och få det här kreativa surret som blir när man är samlade.

Även Hannes Olbers, upphandlingschef i Kristianstads kommun, lyfter fram värdet av gruppdynamik med fler personer på arbetsplatsen.

-Vi genomför en successiv återgång där vi under två månader kommer att vara två tredjedelar av medarbetarna på plats. Vi har även kontinuerliga avstämningar på vår enhet för att säkerställa en säker återgång och hantera eventuella arbetsmiljöfrågor som kan uppkomma när vi nu kommer vara avsevärt fler på plats.

Han tycker att den digitala utvecklingen i organisationen märkts tydligt under pandemin med många fördelar med att jobba hemifrån, samtidigt som det på gruppnivå kan bli ökade avstånd mellan medarbetarna.

-Framåt kommer vi därför ha ökade möjligheter att arbete hemifrån där medarbetarna utifrån ett verksamhetsperspektiv planerar sitt arbete och var det utförs. För att säkerställa en bra gruppdynamik kommer vi ha som riktlinje att minst tre dagar i veckan genomförs på kontoret, säger Hannes Olbers.

På Upphandlingsmyndigheten sätts ett tak under oktober månad på högst 25 medarbetare på kontoret. Totalt har myndigheten drygt 70 medarbetare och sedan början av 2019 gäller förtroendearbetstid som gett en större flexibilitet kring varifrån man arbetar.

-Återgången till kontoret blir successiv. Det finns ingen förväntan på medarbetarna att de ska komma tillbaka till kontoret direkt. Alla möten kommer därför att vara hybridmöten med möjlighet att delta på plats eller digitalt, säger Lars Pyk, pressansvarig på myndigheten.

-Vi tycker att det är viktigt att respektera de som av olika anledningar inte kan vaccinera sig eller känner oro. Samtidigt är det lika viktig att de som vill komma tillbaka till kontoret kan göra det.

Upphandlingsmyndigheten har ett aktivitetsbaserat kontor med de särskilda utmaningar som det medför.  Alla medarbetare får exempelvis ett personligt tangentbord för att minska risken för smittspridning.

Addas ekonomi- och hr-chef Carina Norgren konstaterar att en återgång nu i höst blir annorlunda jämfört med om det hade skett för ett år sedan.

Addas inriktning är att det kommer att genomföras på flera olika sätt med anpassning efter skilda och nya behov,

-För ett år sedan när det var tal om återgång så var det ett helt annat läge och vi likt många andra hade planer på att återgå på ett enhetligt sätt för hela organisationen. Nu när det gått ytterligare ett år av hemmaarbete bedömer vi att det blir en omställning som är mycket större än den som var förra hösten.

-Vi har lyssnat in vad som passar för såväl den enskilde medarbetaren som för de olika teamen. Varje team har tillsammans utformat och kommer nu att testa sitt eget upplägg för återgången. Vi tror inte att det bara finns ett fungerande sätt att göra återgången på, utan flera, säger Carina Norgren.

De allmännyttiga bostadsföretagens inköpsfunktion HBV har under pandemin märkt att utvecklingsprojekt påverkats negativt efter övergången till digitala möten.

-På HBV har vi arbetat en längre tid med att ta fram hur vårt nya arbetssätt ska vara när restriktionerna från Folkhälsomyndigheten släpper. Den viktigaste förändringen är förhållningssättet, att vi nu väljer att utgångspunkten för att utföra arbetet är från arbetsplatsen på kontoret, säger HBV:s vd Johan Almesjö.

HBV har arbetat fram en modell för arbetet som kallas Det nya arbetssättet (HBV DNA) som bygger på att främja kreativa möten.

Men arbetet kan fortfarande utföras på andra platser om det bedöms som bäst för uppdraget.

Omkring en tredjedel av den totala arbetskraften jobbade delvis hemifrån under augusti men med stora regionala skillnader, visar statistik från SCB.

Läs mer: Adda InköpscentralFolkhälsomyndighetenHbvKarlstads KommunKristianstads KommunUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får specialuppdrag av EU
  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror

Lediga jobb

specialfastigheter

Inköpare Entreprenad

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

specialfastigheterInköpare Entreprenad
Får specialuppdrag av EU
Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026