Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Nya arbetssätt när Sverige öppnar

Hybridmöten och ”trängseltak” är ett par lösningar när Folkhälsomyndighetens färdplan för en ”successiv återgång till arbetsplatsen” inleds i dag.

| 2021-09-29

Dagen till ära verkar dock inte leda till några stora förändringar på kort sikt. I alla fall inte i de organisationer som Upphandling24 tillfrågat.

Martin Magnusson, tillförordnad upphandlingschef i Karlstads kommun, tar fasta på rekommendationen om en successiv förändring till ett normalläge.

-Vi kommer att jobba mer på plats men det är inte som en Big bang från idag utan en stegvis återgång fram till kanske årsskiftet.

-Fram till nu har utgångspunkten varit att kan man göra det så ska man jobba hemma. Sedan kan man vara inne för vissa arbetsuppgifter och då har vi haft en kommunikation kring det, säger han.

Steginförandet ger också tid under hösten att utvärdera ordentligt vad som fungerar bra rent arbetsmässigt under pandemin med digitala lösningar.

Martin Magnusson upplever ett uppdämt behov av att få träffas i grupper igen.

-Vi hade ett möte häromdagen om hur vi ska jobba och jag tror alla kände att man ser fram emot att träffa kollegor och få det här kreativa surret som blir när man är samlade.

Även Hannes Olbers, upphandlingschef i Kristianstads kommun, lyfter fram värdet av gruppdynamik med fler personer på arbetsplatsen.

-Vi genomför en successiv återgång där vi under två månader kommer att vara två tredjedelar av medarbetarna på plats. Vi har även kontinuerliga avstämningar på vår enhet för att säkerställa en säker återgång och hantera eventuella arbetsmiljöfrågor som kan uppkomma när vi nu kommer vara avsevärt fler på plats.

Han tycker att den digitala utvecklingen i organisationen märkts tydligt under pandemin med många fördelar med att jobba hemifrån, samtidigt som det på gruppnivå kan bli ökade avstånd mellan medarbetarna.

-Framåt kommer vi därför ha ökade möjligheter att arbete hemifrån där medarbetarna utifrån ett verksamhetsperspektiv planerar sitt arbete och var det utförs. För att säkerställa en bra gruppdynamik kommer vi ha som riktlinje att minst tre dagar i veckan genomförs på kontoret, säger Hannes Olbers.

På Upphandlingsmyndigheten sätts ett tak under oktober månad på högst 25 medarbetare på kontoret. Totalt har myndigheten drygt 70 medarbetare och sedan början av 2019 gäller förtroendearbetstid som gett en större flexibilitet kring varifrån man arbetar.

-Återgången till kontoret blir successiv. Det finns ingen förväntan på medarbetarna att de ska komma tillbaka till kontoret direkt. Alla möten kommer därför att vara hybridmöten med möjlighet att delta på plats eller digitalt, säger Lars Pyk, pressansvarig på myndigheten.

-Vi tycker att det är viktigt att respektera de som av olika anledningar inte kan vaccinera sig eller känner oro. Samtidigt är det lika viktig att de som vill komma tillbaka till kontoret kan göra det.

Upphandlingsmyndigheten har ett aktivitetsbaserat kontor med de särskilda utmaningar som det medför.  Alla medarbetare får exempelvis ett personligt tangentbord för att minska risken för smittspridning.

Addas ekonomi- och hr-chef Carina Norgren konstaterar att en återgång nu i höst blir annorlunda jämfört med om det hade skett för ett år sedan.

Addas inriktning är att det kommer att genomföras på flera olika sätt med anpassning efter skilda och nya behov,

-För ett år sedan när det var tal om återgång så var det ett helt annat läge och vi likt många andra hade planer på att återgå på ett enhetligt sätt för hela organisationen. Nu när det gått ytterligare ett år av hemmaarbete bedömer vi att det blir en omställning som är mycket större än den som var förra hösten.

-Vi har lyssnat in vad som passar för såväl den enskilde medarbetaren som för de olika teamen. Varje team har tillsammans utformat och kommer nu att testa sitt eget upplägg för återgången. Vi tror inte att det bara finns ett fungerande sätt att göra återgången på, utan flera, säger Carina Norgren.

De allmännyttiga bostadsföretagens inköpsfunktion HBV har under pandemin märkt att utvecklingsprojekt påverkats negativt efter övergången till digitala möten.

-På HBV har vi arbetat en längre tid med att ta fram hur vårt nya arbetssätt ska vara när restriktionerna från Folkhälsomyndigheten släpper. Den viktigaste förändringen är förhållningssättet, att vi nu väljer att utgångspunkten för att utföra arbetet är från arbetsplatsen på kontoret, säger HBV:s vd Johan Almesjö.

HBV har arbetat fram en modell för arbetet som kallas Det nya arbetssättet (HBV DNA) som bygger på att främja kreativa möten.

Men arbetet kan fortfarande utföras på andra platser om det bedöms som bäst för uppdraget.

Omkring en tredjedel av den totala arbetskraften jobbade delvis hemifrån under augusti men med stora regionala skillnader, visar statistik från SCB.

Läs mer: Adda InköpscentralFolkhälsomyndighetenHbvKarlstads KommunKristianstads KommunUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Adda lanserar egen AI-modell

Läsarnas åsikter

H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026