–Det är inte rimligt att tro att kommuner kommer att börja upphandla elsparkcyklar. Lagstiftningen för upphandling är för trubbig och kommuner har inget att vinna på att betala för något som redan finns. Vi vill ha rätten att styra upp det som redan existerar, säger Daniel Helldén, miljöpartist och trafikborgarråd i Stockholm stad.
I en slutredovisning av regeringsuppdraget att reglera trafiken med elsparkcyklar föreslås bland annat förbud mot trottoarkörning och att begränsningen för motoreffekt slopas.
–Med förslagen vill vi göra det möjligt att utveckla trafiksäkrare, hållbarare och mer ändamålsenliga fordon. Men också förtydliga att förare av elsparkcyklar och likande fordon ska följa trafikreglerna för cykel, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen.
Myndigheten vill även att kommunerna använder offentlig upphandling som verktyg för att få till en bättre situation och inte minst gäller det parkeringsdelen där elsparkcyklar som tar upp ytor skapar irritation i många stadskärnor.
Transportstyrelsen har sonderat intresset bland fyra berörda kommuner – Stockholm, Malmö, Göteborg och Helsingborg – men konstaterat ett ointresse för att ”upphandla elsparkcyklar på det sätt som vissa kommuner upphandlar cykeluthyrning av olika slag”.
Enligt myndigheten borde det vara en fungerande lösning med Göteborgs stads modell för upphandlat hyrcykelsystem som exempel och även hur man internationellt styrt upp elsparkcyklarna:
”För att komma tillrätta med problem relaterade till elsparkcykeluthyrning i Paris – och andra franska städer – har verksamheten upphandlats. Man har också anlagt specifika parkeringsplatser för elsparkcyklar samt satt en maxgräns där var och en av de operatörer som upphandlats har rätt att ställa ut 5 000 elsparkcyklar till uthyrning.
Det maximala antalet uthyrningsfordon i Paris är satt till 15 000 fordon. Man ställer också krav på att operatörer ska vara beredda att vid behov plocka bort hela eller delar av flottan på uppmaning av staden utan ersättning.”, skriver Transportstyrelsen i slutredovisningen
Men Stockholms stad – med dåliga erfarenheter av hyrcykelupphandling – tycker att myndigheten väljer helt fel spår.
Stockholms stad ser det som orimligt att behöva använda offentlig upphandling för att ställa krav på elsparkcykelbolagen och att man därmed skulle betala för en tjänst som privata aktörer redan erbjuder.
–Vi vill komma till rätta med röran på våra gator. Då behöver vi få bestämma var och hur elsparkcyklarna ska ställas. Transportstyrelsen duckar helt för parkeringsproblemen och dumpar frågan i kommunernas knä. Vi hade förväntat oss mer, säger Daniel Helldén.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer