Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Onödig skepsis till OPS-lösning

Juridisk krönikaKonkurrensverket har i sitt remissyttrande över den så kallade OPS-utredningen gett uttryck för en tämligen skeptisk inställning till offentlig-privat samverkan. Advokaterna Joakim Lavér och Erik Gadman, Hannes Snellman, ifrågasätter i en krönika om denna skepsis verkligen är befogad.

| 2017-08-31

Sveriges infrastruktur är i ett stort behov av utveckling och upprustning. Hur denna utveckling på ett effektivt sätt ska organiseras och, inte minst, finansieras finns det olika uppfattningar om. En modell som hittills används mycket sparsamt i Sverige är så kallad offentlig-privat samverkan, eller OPS.

OPS kan utformas på olika sätt men innebär oftast, mycket förenklat, att en privat aktör efter upphandling får ansvar för att finansiera och uppföra infrastruktur och därefter har både en rättighet och en skyldighet att ansvara för driften av infrastrukturen under en viss tid.

OPS-utredningen föreslår bland annat att ett försöksprogram med minst tre OPS-projekt genomförs inom transportinfrastrukturområdet.

Konkurrensverket avstyrker i sitt remissyttrande förslaget om att starta försöksprogrammet och menar vidare att om försöksprogrammet genomförs så bör projekten genomföras ett i taget. Konkurrensverket hänvisar härvid bland annat till svårigheterna relaterade till att upphandla och genomföra OPS-projekt.

Konkurrensverket uppger även att myndigheten anser att om ett försöksprogram med tre OPS-projekt ska genomföras så bör de tre projekten utföras sekventiellt ett i taget för att underlätta utvärdering och erfarenhetsåterföring.

Som advokater med lång erfarenhet från infrastruktursektorn är vi väl medvetna om de utmaningar som är förenade med ett lyckat genomförande av komplexa infrastrukturprojekt, såsom exempelvis OPS-projekt. Vi är dock också väl bekanta med den stora kompetens som finns, både i Sverige och internationellt, och är övertygade om att förutsättningar finns för att genomföra lyckade projekt i Sverige.

Såvitt avser Konkurrensverkets förslag om att genomföra eventuella försöksprojekt sekventiellt så finns det naturligtvis vissa fördelar med att maximera möjligheterna att dra lärdom av tidigare projekt.

Vi anser dock att nackdelarna med förslaget vida överstiger fördelarna. För det första tror vi att ett försöksprogram där de ingående projekten genomförs ett i taget på ett avsevärt sätt skulle minska möjligheterna att attrahera internationella aktörer som kan bidra med kompetens, resurser eller finansiering.

Tre parallella projekt ger en helt annan kritisk massa än tre sekventiella dito och kan därför göra försöksprogrammet mer attraktivt för internationella aktörer.

Vidare skulle ett försöksprogram där tre projekt genomfördes ett i taget ta mycket lång tid. Som Konkurrensverket självt skriver i sitt remissyttrande kan avtalstiden för ett OPS-avtal ofta vara 30-40 år. Om de tre försöksprojekten ska genomföras ett i taget skulle det sista av dem därför inte, ens om försöksprogrammet inleddes omedelbart, kunna vara genomfört förrän år 2107.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika Ops

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026