Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Onormalt lågt anbud – när måste förklaring begäras?

Juridisk krönikaBestämmelsen i nya LOU, som säger att upphandlande myndigheter är skyldiga att begära förklaringar till ett anbud som förefaller onormalt lågt, är av stor praktisk betydelse men inte helt lätt att tillämpa. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, ger sin syn på hur upphandlaren bör tillämpa bestämmelsen.

| 2017-09-18

Om ett anbud förefaller vara onormalt lågt, ska enligt 16 kap. 7 § LOU (15 kap. 7 § LUF) upphandlande myndighet begära att leverantören förklarar det låga priset eller kostnaden. Om leverantörens förklaringar inte är tillfredsställande, ska anbudet förkastas.

Redan då anbudet förefaller vara onormalt lågt, måste alltså en förklaring begäras från leverantören. Just formuleringen förefaller vara återfinns i såväl det gamla som nya LOU-direktivet.

Frågan om vad som menas med att ett anbud förefaller vara onormalt lågt är emellertid betydligt viktigare att klargöra enligt nya LOU, eftersom denna fråga är avgörande för om den upphandlande myndighetens skyldighet att begära förklaringar inträder.

Som bekant finns ingen definition av begreppet ”onormalt lågt anbud” i LOU eller i LOU-direktivet. Enligt förarbetena till LOU ska omständigheterna i det enskilda fallet vara avgörande för vad som förefaller vara ett onormalt lågt anbud. I vissa fall är det tämligen självklart att ett anbud förefaller vara onormalt lågt, till exempel vid så kallat nollanbud eller om negativa priser offereras (däremot kan det finnas tillfredsställande förklaringar till en sådan prissättning, som medför att anbudet inte ska förkastas).

Vår uppfattning är att en upphandlande myndighet även i tveksamma situationer bör begära förklaringar från leverantören avseende anbudspriset.

För det första ska understrykas att om ett anbud förefaller vara onormalt lågt, och den upphandlande myndigheten inte begär förklaringar från leverantören, har myndigheten brutit mot LOU.

Det är således möjligt för konkurrerande leverantörer att ansöka om överprövning p.g.a. att myndigheten – i strid med LOU – avstått från att begära förklaringar till ett anbud som förefaller vara onormalt lågt. Det ligger därför i myndighetens eget intresse att begära förklaringar från en leverantör även då det är oklart om anbudet förefaller vara onormalt lågt.

Den omvända situationen, dvs. att en förklaring begärs från den leverantör som inkommit med det låga anbudet trots att leverantören inte delar myndighetens uppfattning att anbudet förefaller vara onormalt lågt, är normalt inte särskilt betungande för leverantören. Det är först om anbudet förkastas som leverantören lider skada, något som ju endast får ske om de förklaringar som inkommer inte är tillfredställande.

Att i en gränsfallssituation begära förklaringar ligger också i linje med den upphandlande myndighetens intresse av att säkerställa att leverantören verkligen är seriös och kan leverera till det offererade priset. Om förklaringarna som inkommer från leverantören i fråga är godtagbara är givetvis ingen skada skedd.

Om leverantören emellertid inte kan ge godtagbara förklaringar till sitt låga anbud, har myndigheten genom att begära dessa förklaringar förhindrat att behöva anta en leverantör som kanske inte skulle ha kunnat leverera till det offererade priset.

Eftersom det enligt gamla LOU inte har varit obligatoriskt att begära förklaringar till ett anbud som förefallit vara onormalt lågt, så har det varit naturligt att från den upphandlande myndighetens sida utgå från behovet av att begära sådana förklaringar.

Med en sådan utgångspunkt är det lätt hänt att man som myndighet föregriper det som leverantörens förklaringar ska avse, dvs. leverantörens ”subjektiva” förutsättningar att kunna leverera till det offererade priset.

Om myndigheten bedömt att det inte funnits någon större risk att leverantören inte kommer att kunna leverera, har man kunnat avstå från att begära förklaringar även om det offererade priset förefallit vara onormalt lågt. Denna tillämpning är svår att förena med nya LOU.

Leverantörens förutsättningar att kunna leverera till offererat pris är enligt vår uppfattning i huvudsak något för leverantören att belysa inom ramen för de förklaringar som begärs, och myndighetens egen uppfattning i denna del bör därför inte påverka bedömningen av om förklaringar ska begäras.

Vårt råd till upphandlande myndigheter är sammanfattningsvis att i de fall det är oklart om ett anbud förefaller vara onormalt lågt i pris så bör man begära förklaringar av leverantören, dvs. hellre fråga en gång ”för mycket” än en gång ”för lite”.

 

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026