Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Osäkert om hur ansvar fördelas vid gemensam upphandling

Juridisk krönikaAtt upphandlande myndigheter samarbetar för att genomföra enskilda upphandlingar är en vanlig och effektiv metod för att nå ekonomiska och organisatoriska fördelar under upphandlingsprocessen. Trots detta råder osäkerhet kring hur ett tillfälligt gemensamt samarbete får utformas och hur ansvarsfördelningen mellan myndigheterna kan se ut utan att det upphandlingsrättsliga regelverket träds förnär, skriver Erik Gadman och Sven Olsson, Hannes Snellman advokatbyrå.

| 2018-11-12
Erik Gadman och Sven Olsson, Hannes Snellman advokatbyrå.

Artikel 38 i 2014 års LOU-direktiv anger huvudregeln att tillfälliga gemensamma upphandlingar är tillåtna mellan upphandlade myndigheter. Bestämmelsen ger även viss ledning för hur sådana samarbeten kan utformas. Av direktivtexten framgår att en form av tillåtet samarbete är att en upphandlande myndighet administrerar upphandlingsförfarandet och då agerar för egen och för de andra parternas räkning.

Artikel 38 har inte införlivats i svensk rätt – enligt regeringen saknades anledning att införliva bestämmelsen eftersom tillfälliga gemensamma samarbeten varit tillåtna under lång tid utan uttrycklig reglering. Regeringen betonade dock att det är av stor betydelse att upphandlande myndigheter och enheter ges möjlighet att använda sig av tillfälliga samarbeten vid upphandlingar ”när det bedöms lämpligt”.

När det gäller formerna för och ansvarsfördelningen inom en tillfällig gemensam upphandling ansåg regeringen att det får bedömas i varje enskild upphandling om den i det avseendet är tillåten eller inte. Den slutliga bedömningen av frågan överlämnades till rättstillämpningen.

Vissa näraliggande frågor har berörts i praxis (Se t.ex. Kammarrätten i Göteborgs domar i mål nummer 613-10 och mål nummer 877-10) men oss veterligen har inte frågan om form och ansvarsfördelning varit uppe för rättslig prövning i Sverige.

En fråga som därmed får anses öppen är hur de olika parterna i en tillfällig gemensam upphandling fullgör de skyldigheter som följer av upphandlingslagstiftningen. Inom en tillfällig gemensam upphandling är det vanligt att en av de upphandlande myndigheterna intar en mer aktiv och drivande roll i upphandlingsförfarandet medan andra parter intar en mer tillbakalutad position.

Ledning kring hur tillfällig gemensam upphandling ska tillämpas i praktiken kan hämtas från bestämmelserna om upphandling med deltagande av upphandlande myndigheter från olika medlemsstater. Dessa har sin grund i artikel 39 av 2014 års LOU-direktiv vilken, till skillnad från artikel 38, har införlivats i svensk rätt.

Bestämmelserna finns i LOU 7 kap. 14 – 23 §§ och innebär i korthet att när upphandlande myndigheter från olika länder genomför en gemensam tillfällig upphandling så ska alla deltagande myndigheter anses uppfylla sina skyldigheter enligt LOU så länge någon av de deltagande myndigheterna uppfyller skyldigheterna.

Vid en gemensam gränsöverskridande upphandling behöver alltså inte samtliga deltagande upphandlande myndigheter själva rent faktiskt vidta alla åtgärder under upphandlingen. Enligt förarbeten gäller samma sak för nationella tillfälliga gemensamma upphandlingar.

Av artikel 38 framgår dock att även när en part administrerar upphandlingsförfarandet ska alla deltagande parter gemensamt ansvara för att de upphandlingsrättsliga skyldigheterna fullgörs. Skrivningen antyder att en upphandlande myndighet som intar ställning som passiv part i ett gemensamt upphandlingsförfarande inte kan lita på att en mer drivande aktör i samma upphandlingsförfarande uppfyller skyldigheterna för dess räkning.

En sådan tolkning väcker dock frågan vad ansvaret att uppfylla skyldigheterna egentligen innebär för den passiva parten. Beroende på hur samarbetet har utformats uppfylls många av skyldigheterna i praktiken av den drivande aktören. Rimligtvis ska direktivtexten, som regeringen förespråkar, tolkas som att en passiv part har ett ansvar att tillse att den drivande aktören i upphandlingen agerar i enlighet med gällande regler och de facto uppfyller skyldigheterna.

En av fördelarna med tillfällig gemensam upphandling får anses vara just att en upphandlande myndighet inom ramen för ett samarbete kan dra nytta av en annan upphandlande myndighets agerande. Denna fördel urholkas om en passiv parts ansvarsområde utsträcks allt för långt.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Ewa Ahlin.

Uppsala får rätt mot ”fyra stora”

Uppsala kommun hade lagstöd för att reservera en uppmärksammad upphandling av vård- och omsorgsboende för idéburna organisationer.

Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel

Debatt

Nu när EU:s upphandlingsdirektiv revideras har vi en unik möjlighet att göra offentlig upphandling enklare och mer ändamålsenlig. Regeringen vill se mindre fokus på regler till förmån för ökad konkurrens och minskat krångel, skriver civilminister Erik Slottner.

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Lediga jobb

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Utlovar enklare annonsering
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Nya perspektiv från syd
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Växer med kommunsamverkan

Läsarnas åsikter

Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »