Att ha nära till macken är en fördel för polisen när tjänstefordonens tankar ska fyllas. Alldeles oavsett om det handlar om bensin, diesel, E85 eller fordonsgas.
I Rikspolisstyrelsens drivmedelsupphandling, som är värd flera hundra miljoner per år, hörde antalet tankstationer till utvärderingskriterierna. Kravet låg på minst tre tankstationer per län, varav minst en ska vara bemannad.
Till anbuden skulle en förteckning över stationerna bifogas. Det är om den striden står. OKQ8 anklagar upphandlingsvinnaren Statoil för överdrift.
I sitt anbud anger Statoil att de har 789 stationer. Enligt OKQ8 ingår 138 Jet-stationer i den siffran och där fungerar inte det drivmedelskort som Statoil erbjuder. Att ha flest stationer bland anbudsgivarna är viktigt eftersom det då utgår pluspoäng vid utvärderingen.
Dessutom ogillar konkurrenten att Statoil även inkluderat 186 truckdiselstationer. Dessa uppfyller inte kravet på att anpassade för såväl tung trafik som personbilar.
I förvaltningsrätten bestred Rikspolisstyrelsen bifall till OKQ8s överprövningsansökan. Det var inte förbjudet att ange truckdieselstationer och man kan inte tolka kravet som att det på alla mackar ska gå att tanka såväl tunga som lätta fordon. Enligt Statoil är det möjligt att använda de aktuella korten även på Jet.
Förvaltningsrätten går på polisens linje och nu blir det upp till kammarrätten att ta ställning i frågan.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer