Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Överlappande ramavtal kan strida mot LOU

Juridisk krönikaDet händer att upphandlande myndigheter sluter flera ramavtal som helt eller delvis omfattar samma varor eller tjänster. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, anser att detta i vissa fall kan vara ett brott mot LOU.

| 2017-06-20

Frågan om möjligheten att kombinera olika avropsmodeller i samma ramavtal (till exempel rangordning och förnyad konkurrensutsättning) har varit uppe till domstolprövning i flera mål, och har dessutom diskuterats flitigt i upphandlingsdebatten.

Det grundläggande rättsfallet i detta avseende är RÅ 2010 ref. 97. Högsta förvaltningsdomstolen (dåvarande Regeringsrätten) slog i detta avgörande fast att en kombinerad avropsmodell, där den upphandlande myndigheten hade möjlighet att fritt välja avropsmodell vid tilldelning av kontrakt som hade ett värde inom ett visst intervall, inte uppfyllde kraven på likabehandling och transparens.

Möjligheten att kombinera olika avropsmodeller i ett och samma ramavtal är numera uttryckligen reglerad i 7 kap. 7 § LOU.

Vi ser ibland att upphandlande myndigheter, som har ett befintligt ramavtal för vissa varor/tjänster, trots detta upphandlar ytterligare ett ramavtal som – helt eller delvis – överlappar det tidigare ramavtalet.

Skälen för detta kan givetvis variera, exempelvis kan det ha visat sig att kravställningen i den första ramavtalsupphandlingen inte säkerställde den leveranskvalitet som myndigheten avsett.

Ibland har det lite oförsiktigt anförts i debatten att denna typ av parallella ramavtal är tillåtet. Detta ska dock inte tas för givet.

Vi anser att ett sådant förfarande som nu beskrivits, oavsett om det sker medvetet eller inte, kan stå i strid med principerna om likabehandling och förutsebarhet.

Att det inte är förbjudet i sig att ha två ramavtal vars tillämpningsområde helt eller delvis överlappar varandra är okontroversiellt. Om det till exempel finns en klar uppdelning mellan när en fastställd rangordning respektive förnyad konkurrensutsättning ska tillämpas, har det ingen betydelse om båda avropsordningarna finns i ett och samma ramavtal eller om de är uppdelade på två olika ramavtal.

Problem kan dock uppstå om det finns ett utrymme för den upphandlande myndigheten att välja fritt mellan ramavtalen. Konkurrensverket yttrade sig i det ovan nämnda målet RÅ 2010 ref. 97, och anförde bland annat att kraven på likabehandling och transparens inte kan anses vara uppfyllda om två olika ramavtalsupphandlingar genomförs avseende samma slags varor/tjänster som ger myndigheter en frihet att välja avropsmodell.

Samma överväganden ska enligt vår uppfattning göras gällande oavsett om de båda ramavtalen innehåller samma avropsmodell eller olika avropsmodeller.

Anta att en upphandlande myndighet har tecknat ett ramavtal för en viss vara med en fast rangordning mellan tre leverantörer, och att detta ramavtal löper under fyra år.

Ett år efter att ramavtal nr 1 ingåtts upphandlar myndigheten ett nytt ramavtal avseende samma vara med en fast rangordning, men där andra leverantörer antas än de tre som är rangordnade i ramavtal nr 1. Det finns ingen mekanism som fastställer vilket av ramavtalen myndigheten ska använda vid ett givet tillfälle.

När ramavtal 1 upphandlas finns inga transparens- eller likabehandlingsproblem i nu aktuellt avseende, eftersom det endast finns ett ramavtal att tillämpa. När ramavtal 2 upphandlas skapas dock en frihet för myndigheten att välja mellan ramavtalen vid tilldelning av kontrakt.

Det är vår uppfattning att potentiella leverantörer kan göra gällande att ramavtalsupphandling nr 2 strider mot likabehandlings- och transparensprincipen. Visserligen finns alltid en inneboende osäkerhet vid ramavtal vilka volymer av den aktuella varan som faktiskt kommer att avropas. Dock måste en leverantör enligt vår uppfattning kunna kräva att det – utöver denna inneboende osäkerhet – inte finns ett helt annat ramavtal avseende samma vara, som myndigheten utan begränsning kan komma att använda sig av.

Vanligen anges uppskattade eller historiska volymer av den aktuella varan i underlaget till ramavtalsupphandlingen, för att ge leverantörerna en bild av vilka volymer som kommer att avropas. I det fall som nu avses hjälper detta inte anbudsgivarna nämnvärt, eftersom det inte ens kan avgöras vilket ramavtal som kommer att tillämpas vid avropen.

Vår rekommendation till upphandlande myndigheter är att de bör undvika att upphandla ramavtal som helt eller delvis överlappar tidigare upphandlade ramavtal.

Om det ändå görs, bör myndigheten ange en tydlig mekanism för när det första respektive andra ramavtalet ska tillämpas – oavsett om samma avropsmetod eller olika avropsmetoder anges i ramavtalen.

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: Förnyad konkurrensutsättningJuridikJuridisk krönikaRamavtal

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Halmstad Energi Miljö

Halmstads Energi och Miljö söker taktisk inköpare

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Upphandlingsmyndigheten söker jurist till Frågeservice

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare
  • Managementkonsulter inom IT-upphandling offentlig sektor till Knowit

Senaste nyheterna

AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
Aff diplomutbildning v.48 (IR) v.49(UH)
Vill utestänga fientliga stater
Från skog till hallar
Upphandlar säkerhet till Ukraina
Nyårserbjudande nätverk 2026
Adda lanserar egen AI-modell
Handslag utan konkurrens
GunéI allians med leverantörer
Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner
Upphandlad Komvux följs inte upp
Avtalscontroller med hållbarhetsfokus
Emma FeldmanNy tjänst mot “leverantörsbrott”
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Adda lanserar egen AI-modell
  • Får granska överdebitering
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Handslag utan konkurrens
  • Brandjätte anklagas för avtalsbrott
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Upphandlad Komvux följs inte upp
  • I allians med leverantörer
  • Vill utestänga fientliga stater
  • Kräver dialog och uppföljning

Läsarnas åsikter

Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…
Upphandlaren : Vill utestänga fientliga stater
Äntligen kan företagen inom EU börja konkurrera på lika villkor, utan att bli utkonkurrerade från sin egen marknad av företag…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026