Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Överprövningsreglerna gör betydligt mer nytta än skada

Juridisk krönikaFå frågor inom offentlig upphandling debatteras så livligt som överprövning. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, anser att debatten ofta är oproportionerligt inriktad på negativa effekter. Upphandlingsmyndighetens färska rapport Kartläggning och analys av mål om överprövning är den första i sitt slag och ger intressant information.

| 2018-01-19
fredrik linder mikael dubois
Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå.

 Att felaktigt genomförda upphandlingar kan korrigeras är givetvis den mest påtagliga positiva effekten som överprövningsreglerna har.

Enligt Upphandlingsmyndighetens rapport (2017:7) beslutar förvaltningsdomstol om ingripande (alltså rättelse eller ny upphandling) i cirka 20 procent av de annonserade upphandlingar som överprövas, baserat på ett slumpmässigt urval av 1 000 annonserade upphandlingar som överprövats under 2015 och 2016.

Vår erfarenhet är att det finns en stor mängd upphandlingar som genomförs i strid med lagstiftningen, men som inte blir föremål för överprövning. Mot bakgrund härav och av den ovan nämnda bifallsfrekvensen om 20 procent, är det enligt vår uppfattning ingen överdriven uppskattning att ungefär en av fem av alla annonserade offentliga upphandlingar i Sverige genomförs i strid med lagstiftningen.

Om utgångspunkten i stället är sakprövade överprövningsmål i förvaltningsrätten, är bifallsfrekvensen cirka 30 procent. Denna bifallsfrekvens är enligt Konkurrensverkets och Upphandlingsmyndighetens rapport Statistik om offentlig upphandling 2017 (2017:5 och 2017:11) oförändrad för 2016 jämfört med föregående år.

En utgångspunkt i debatten är ofta att antalet överprövningar är mycket högt (inte minst i jämförelse med andra EU-länder), och att antalet överprövningar bör minskas. Vi har förståelse för denna inställning.

Ett grundläggande ändamål med överprövningsregler är emellertid att rättssäkerheten ska tillgodoses, vilket också poängterats i de intervjuer som Upphandlingsmyndigheten genomfört i samband med sin rapport. Vi anser därför inte att målsättningen bör vara att minska antalet överprövningar i sig utan att öka kvaliteten i upphandlingarna.

Om upphandlingarnas kvalitet förbättras, blir en sjunkande andel överprövade upphandlingar en naturlig följd. Generellt tycker vi oss se en kvalitetsförbättring i genomförandet av offentliga upphandlingar under de senaste åren, även om det alltjämt finns en stor förbättringspotential.

Av Upphandlingsmyndighetens rapport framgår också att den totala andelen annonserade upphandlingar som har överprövats under 2016 är cirka nio procent lägre jämfört med motsvarande siffra för 2014 (cirka 140 stycken färre överprövningar). Det är vår övertygelse att överprövningsreglerna bidrar till att upphandlingars kvalitet förbättras, en uppfattning som också anförts i de intervjuer som Upphandlingsmyndigheten genomfört.

Trots de positiva effekter som överprövningsreglerna medför, är det vår uppfattning att debatten om överprövning närmast uteslutande fokuserar på de negativa effekterna. En vanlig invändning är att tecknande av avtal fördröjs i onödan eftersom överprövningar tar för lång tid.

I Upphandlingsmyndighetens rapport finns ett avsnitt om så kallade strategiska överprövningar, som definieras som fall där den överprövande leverantörens syfte är att fördröja eller förhindra avtalstecknandet med den vinnande anbudsgivaren, och inte att vinna det aktuella kontraktet (ofta används begreppet ”okynnesöverprövningar” i debatten).

Onödiga fördröjningar till följd av överprövningar är naturligtvis ett problem som måste hanteras. Omfattningen av detta problem ska emellertid inte överdrivas, vilket delvis skett i debatten.

Av Upphandlingsmyndighetens rapport framgår att andelen annonserade upphandlingar som överprövats under 2016 är 7,4 procent, vilket innebär att cirka 12 av 13 annonserade upphandlingar under 2016 inte överprövats. Vidare vinner alltså leverantören framgång i cirka 20 procent av upphandlingarna, baserat på Upphandlingsmyndighetens urval. I dessa fall kan en eventuell fördröjning rimligen inte tillskrivas ett felaktigt utnyttjande av överprövningsreglerna, utan den lagstridigt genomförda upphandlingen.

Sammantaget kan alltså konstateras att åtminstone cirka 94 procent av annonserade upphandlingar inte drabbas av onödiga fördröjningar till följd av överprövningar, vilket lätt kan glömmas bort i debatten. Till detta ska läggas att andelen överprövade upphandlingar skulle vara betydligt lägre om även direktupphandlingar – tillåtna som otillåtna – inräknades i statistiken. Av naturliga skäl är det dock svårt att kartlägga antalet direktupphandlingar.

Vad specifikt avser sådana strategiska överprövningar som omnämns i Upphandlingsmyndighetens rapport, konstaterar Upphandlingsmyndigheten att resultatet av de intervjuer som genomförts talar för att dessa överprövningar är ovanliga.

I detta sammanhang ska också påpekas att upphandlande myndighet/enhet själv råder över ett viktigt medel för att förhindra fördröjningar och för att minska incitamenten för denna typ av strategiska överprövningar, nämligen att påbörja upphandlingen i god tid innan det befintliga avtalet löper ut.

Upphandlingsmyndighetens rapport blir naturligtvis en viktig del av underlaget för den pågående statliga utredningen om överprövningsfrågor (Dir. 2017:69). Resultatet av denna utredning – som ska redovisas i juni – blir mycket intressant att ta del av.

I samband med att eventuella regelförändringar övervägs är det emellertid viktigt att noga beakta de positiva effekter som överprövningsreglerna för med sig, vilka enligt vår uppfattning vida överstiger de negativa effekterna.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Överprövningsreglerna gör betydligt mer nytta än skada”

  1. Viktor skriver:
    15 februari, 2018 kl. 08:24

    Det är nog inte bara jag som tänker att skribenterna
    företräder ett partsintresse.. Att 8 % överprövas låter lågt, det vore
    intressant att veta hur många % av upphandlingarna som överprövas över ett
    visst värde? På landstingets så överprövas varenda upphandling kring läkemedel.

    För de som överprövas, begärs ofta PT när sökanden förlorar
    i FR. Flera inlagor i förvaltningsrätt, samt beslut i PT-frågan, innebär
    klanske 7-10 månader i domstol. Det innebär att upphandlingen behöver inledas nästan 2 år innan avtal ska vara på plats. Notera att en upphandling kan vara en del av ett projekt, där allt annat också tar tid. Upphandlingen är en liten del i
    ett projekt, där det finns beroenden mellan delprojekten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026