Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Rationellt ja – lämpligt nja

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna tog ut svängarna ordentligt under pandemin med omförhandling av avtal med resandeincitament. I en forskningsrapport lyfts brytpunkter i avtalen som en väg för att både skaffa handlingsutrymme och följa upphandlingslagstiftningen.

| 2023-06-12
Gunnar Alexandersson
Gunnar Alexandersson, Handelshögskolan i Stockholm.

Gunnar Alexandersson, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, är en av rapportförfattarna. Han ser kollektivtrafikmyndigheternas agerande som rationellt men att det samtidigt funnits situationer där en ny upphandling varit mer lämplig.

Kollektivtrafiken med buss tappade omkring en tredjedel av resenärer och biljettintäkter när pandemin slog till för några år sedan.

Upphandlad trafik som utgick från resandeincitament – med en betydande koppling mellan ersättning till operatören och antalet resande – var inte anpassade till utvecklingen.

– Där har det i de flesta fall skett någon form av omförhandling eller tecknande av tilläggsavtal för att kompensera för den kraftiga resandeminskningen, säger Gunnar Alexandersson.

– Vi menar att det förmodligen varit rationellt att hantera den uppkomna situationen på det sätt som gjorts, eftersom konsekvenserna annars hade kunnat vara marknadsutträden och helt avbruten trafik. I vissa fall kan det dock ha varit oförenligt med gällande upphandlingslagstiftning

Gunnar Alexandersson ger ett exempel:

– Om ett resandeincitamentsavtal omvandlats till ett bruttokostnadsavtal, även kallat produktionsavtal, går det att argumentera för att kontraktets övergripande karaktär förändrats. Då borde man sannolikt ha gjort en ny upphandling istället. Detta har dock inte prövats rättsligt.

Rapporten visar att upphandlande myndigheter i stor utsträckning var oförbedd på en pandemi med avsaknad av omförhandlngsklausuler.

En vanlig lösning blev att justera beräkningarna för ersättning till bussföretaget eller att sätta ett golv för minsta belopp i ett resandeincitamentskontrakt. Men även en engångssumma som kompensation eller att slussa över extra statsbidrag till leverantören har använts.

Rapportförfattarna se en trend med att nya kontrakt nu startar som ett bruttokostnadskontrakt, följt av en utvärdering för övergång till att ha med reseandeincitament under den senare delen av avtalsperioden.

I rapporten lanseras som en pragmatisk lösning att ange särskilda brytpunkter i avtalen.

– För att skapa en bättre flexibilitet för oförutsedda händelser i framtida kontrakt, kan det vara lämpligt att i större utsträckning redan från början definiera när ett pågående avtal bör omförhandlas. Sådana så kallade brytpunkter kan till exempel ange att vid en viss nivå på minskad efterfrågan som följd av extern påverkan har man rätt att begära omförhandling, säger Gunnar Alexandersson.

Han står bakom rapporten tillsammans med professorerna Staffan Hultén och Lars Henriksson, samtliga från Handelshögskolan i Stockholm.

Arbetet har skett inom ramen för Konkurrensverkets uppdragsforskning, där myndigheten poängterar att bedömningar och slutsatser är författarnas egna.

Läs mer: CoronapandeminGunnar AlexanderssonKollektivtrafikUppdragsforskning

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Rationellt ja – lämpligt nja”

  1. T skriver:
    12 juni, 2023 kl. 15:14

    Ännu ett exempel på att myndigheter i högre utsträckning bör komplettera Force Majeure klausuler med hardshipklausuler om det finns risk för försämrad försörjningsberedskap eller i övrigt brister i samhällelig infrastruktur.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026