MTR kliver därmed av i förtid efter en överenskommelse 21 februari med Mälardalstrafik, som ansvarar för trafiken på uppdrag av sex regioner.
– Vi har respekt för den stora förändring det innebär att byta trafikföretag på bara några månader. Vårt mål har under hela tiden varit att trafiken inte ska påverkas vid övergången och att den ska ske så smidigt som möjligt för våra resenärer, säger Hanna Bergström, chef Trafik och Infrastruktur, Mälardalstrafik.
Missnöje med trafiken under MTR:s tid som operatör gjorde att Mälardalstrafik agerade med ett nödavtal enligt EU:s kollektivtrafikförordning som lösning.
Samtidigt är arbetet med en ny upphandling igång för ett långsiktigt avtal från sommaren 2026.
Även Region Stockholm har använt sig av möjligheten till ett nödavtal för att byta ut MTR mot SJ för pendeltågstrafiken.
Konkurrensverket har granskat pendeltågsaffären i Stockholm och funnit att den har stöd i lagstiftningen, som generellt för kollektivtrafik ger ett utrymme för att direkttilldela avtal som är ”betydligt större än vad som vanligtvis gäller vid upphandling”.
Tidigare år har det fungerat riktigt dåligt med Mälartåg. Men i år måste man ändå säga att det fungerat ganska bra. Särskilt om man jämför med SJ som verkligen inte varit att lita på i år. Inställda tåg och kraftiga förseningar sker så gott som dagligen. Vintern var påfrestande för oss pendlare. Men problemen fortsätter. Att SJ i detta läge ska ta över pendeltågen känns tyvärr olycksbådande.