Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Så leder han under pandemin

KarriärSedan 1 augusti är Martin Kruse, inköpschef på Arbetsförmedlingen, även tillförordnad chef för hela förvaltningsavdelningen med 420 anställda. ”Vi klarar verksamheten bra på distans men det är en utmaning att ha koll på hur medarbetarna mår – under ytan”, säger han.

| 2020-11-27
Martin Kruse, inköpschef på Arbetsförmedlingen.

Mitt under coronapandemin fick Martin Kruse, inköpschef på Arbetsförmedlingen frågan om han ville bli tillförordnad chef för hela förvaltningsavdelningen från den 1 augusti.

Där arbetar 420 anställda, varav ett 80-tal finns på inköpsavdelningen.

– Nu har jag båda uppdragen fram till juni nästa år, och det fungerar bra. Jag har fått lära mig mer om andra områden, exempelvis ekonomi, lokaler och säkerhet. 

– Samtidigt är inköpsavdelningen, där jag varit chef i snart åtta år, väldigt självgående. Jag är dock fortfarande inköpschef, men har lämnat den operativa ledningen till mina enhetschefer, säger han.

Liksom som de flesta av arbetsförmedlingens runt 10 000 anställda har han arbetat hemifrån utan avbrott sedan den 17 mars. I hans fall från villan på Värmdö.

– Det är skönt att slippa pendla två timmar varje dag. Men saknar vårt nya kontor i Solna jättemycket och längtar tills vi kan sitta där igen.

Hur påverkas verksamheten av distansarbetet?

– Det är lite förvånande men själva produktionen flyter i stort på som förut. Vi har inte några större problem med vissa typer av arbetsuppgifter eller förseningar. Samtidigt är det svårt att se de långsiktiga effekterna för exempelvis upphandlingarna. Blev det här avtalet lika bra som det hade blivit om vi haft en brainstorming tillsammans på kontoret? Facit visar sig först om något år.

Kan kvaliteten på upphandlingarna påverkas?

– I de fall man behöver förhandla inför ett avtalstecknande är det inte säkert att det blir lika bra för någon av parterna när man bara möts digitalt. En förhandling ska vara ett tillfälle att bygga förtroende så att båda blir nöjda, det är svårare om man inte träffas.

Vilka utmaningar möter du som chef?

– Den stora utmaningen är att det nu är svårare att följa medarbetarna och läsa av hur de verkligen mår, inte bara på ytan. Och om någon mår dåligt av att sitta ensam hemma och jobba är den stora utmaningen: vad kan man egentligen göra? Därför har vi involverat våra skyddsombud mera. Vi använder också en metod där vi kan följa hur medarbetarna självskattar sitt mående. 

 Vad kan man göra?

– Mycket handlar om att hitta rutiner för dialog, inte bara om själva jobbet utan även allt runtomkring. Att få tid att se och prata med varandra. När det gäller vår ledningsgrupp har vi kompletterat våra veckovisa möten med en halvtimmes briefing varje morgon. Små saker som gemensamt Skype-fika kan också vara viktigt.

 Har du fått tänka om på något sätt?

–  Jag älskar att rita och visa på whiteboard. Men med facit i hand kanske det inte var så viktigt med ritandet i våra kreativa processer som jag trodde. Det funkar ju ändå.

Fotnot: Sedan i våras är Martin Kruse ordförande för Sveriges Offentliga Inköpare, SOI.

Läs mer: Karriär ArbetsförmedlingenCoronapandeminCoronaviruset

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Så leder han under pandemin"

  1. Kalle Kula skriver:
    7 december, 2020 kl. 11:39

    Var inte han chef under denna skandal och blir nu berfodrad??

  2. Stefan Mathias Thomas skriver:
    21 december, 2020 kl. 19:51

    Märkligt att myndigheten är så mån om sin personal. Själv fick jag sitta utan arbetsuppgifter i 10 månader. Jag var hemma och ingen brydde sig. Hade även kollegor som var hemma i 2 år utan att någon brydde sig. En satt och stickade i personalrummet varje förmiddag. Sen gick hon hem. Nu är det plötsligt viktigt med skyddsombud och att se att alla har det bra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026