Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Så sparar du pengar i skrivarupphandlingar

Juridisk krönikaSkrivmarknaden har revolutionerats med ny avancerad teknik, vilket lett till oväntade problem med kravställandet i många upphandlingar. Sammanblandning av olika skrivarkategorier är den vanligaste missen, skriver Christoffer Stavenow.

| 2014-06-05

Stora verksamheter använder ofta flera typer av skrivare i sina olika verksamheter.Däremot vill man gärna köpa av samma leverantör, vilket underlättar administrationen.

Problemet är att producenter och återförsäljare av specialskrivare ofta är specialiserade på endast en skrivarkategori. Genom att blanda samman kategorier, begränsas ofta konkurrensen till en eller ett par stora återförsäljare.

Skrivare kan i dag vara helt olika produkter, med olika ändamål. Alla känner till kontorets stora multifunktionsskrivare som skannar, faxar, kopierar och skriver ut. Den väger runt från 50 kg och uppåt och står på alla större kontor.

Vad färre känner till är att många verksamheter använder specialskrivare. De kan ha vitt skilda ändamål. De kan väga från två till 500 kg. Skrivare kan idag vara avancerade digitaltrycksmaskiner (produktionsskrivare) som väger 500 kg och står på tryckerier. De kan vara tre meter breda och skriva ut stora väggplanscher och kosta 500 000 kr. Den andra ytterligheten specialskrivare för etiketter som väger två kg och kostar 2000-4000 kr. Det finns även skrivare av kreditkort av plast eller skrivare som kan trycka på träfanér. Det finns skrivare för patientarmband och kvittoskrivare. Det finns i dag till och med 3d-skrivare som kan ”skriva ut” produkter i plast och metallmaterial.

Normalt sett är det inte samma leverantörer som tillhandahåller skrivare inom olika områden. Låt oss exempelvis leka med tanken på att man upphandlar etikettskrivare och multifunktionsskrivare med samma kravställning. Resultatet av en sammanblandning av etikettskrivare och multifunktionsskrivare riskerar att bli en mycket dålig affär.

För det första kan endast en eller ett par av de största återförsäljarna leverera skrivare inom alla vitt åtskilda specialområden, och då med hjälp av underleverantör. Sammanblandningen av etikettskrivare och multifunktionsskrivare i en upphandling får därför en rent diskriminerande verkan gentemot leverantörerna.

För det andra kan inte samma krav med rimlighet ställas på så olika produkter. Med tanke på att det rör sig om helt olika storlek, teknik och prisbild för produkterna, finns helt olika behov och finansieringslösningar för att göra en god affär. Kontorets dyra multifunktionsskrivare som kan kosta 150 000 kr per styck att köpa in, kan lämpligtvis leasas med serviceavtal.

Alternativ kan det vara affärsmässigt att upphandla fullserviceavtal med betalning per kopia via ett räkneverk. När skrivaren börjar bli dålig, servas den eller byts ut mot en ny av leverantören. Att stå med en egen trasig skrivare kan bli en dyr affär för myndigheten. För billiga etikettskrivare som kostar 2 000-4 000 kr, och väger några kilo, köper man in och beställer ett par extra ifall någon går sönder. Förbrukningsmaterial köps in via ramavtalet.

Självklart bör inte etikettskrivare finansieras varken via leasing eller hyras per kopia, det skulle vara en dålig affär för myndigheten. En etikettskrivare är så pass billig att service inte lönar sig att köpa. Det är bättre att köpa in ett par extra skrivare och ha på lagret om någon går sönder.

Stalltips vid skrivarupphandling
Några saker att tänka på för att undgå de dolda kravfällorna i skrivarupphandlingar:
Tänk affärsmässigt, blanda inte ihop krav från olika kategorier

  • Dela in upphandlingen i olika kategorier
  • Tillåt anbudsgivare att lämna anbud i just den kategori de verkar inom
  • Överväg finansieringslösningar och anpassa utvärderingsmodellen för olika produktkategorier
  • Var öppen för olika leverantörer inom respektive kategori

Christoffer Stavenow
Stavenow & Partners
 

Läs mer: JuridikJuridisk krönika Big DataChristoffer StavenowLagringMolnetSäkerhetSkrivarupphandlingar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026