I januari presenterade Trafikverket sin rapport om förutsättningarna för att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer.
Tidigast 2022 kan trafiken komma igång med en direktupphandling och först 2023 med ett konkurrensutsatt anbudsförfarande.
I ett första steg föreslås en förbindelse mellan Malmö och det man definierar som södra Tyskland med Köln som utpekad slutdestination.
Nu får förslaget hård kritik av tågbolaget Snälltåget som sedan 2012 driver nattågstrafik till kontinentala Europa genom linjen Malmö-Berlin.
Risken överhängande att intresset från andra tågbolag att köra tåg mellan Sverige och kontinenten försvinner om en enskild aktör får statliga bidrag, enligt bolaget.
En upphandling av nattåg skulle därför leda till färre tåg på spåren, inte fler.
Snälltåget ser också en risk att Trafikverket detaljstyr upphandlingen på ett sätt som begränsar innovation och möjlighet för fler operatörer att delta i anbudsprocessen på lika villkor.
Enligt Snälltåget är också den upphandling som Trafikverket förespråkar svårförenlig med EU:s regelverk.
I stället för att göra en upphandling vill Snälltåget att staten prioriterar att samarbeta med andra länder för att förbättra förutsättningarna att köra internationell tågtrafik.
Bland att genom att reservera kapacitet för persontåg mellan länderna och ökade satsningar på infrastruktur.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer