Det är ett samarbete mellan två tunga aktörer som nu inleds – Upphandlingsmyndigheten och Sveriges innovationsmyndighet, Vinnova – med målet att öka kunskapen om innovationsupphandling hos offentliga myndigheter.
Samarbetet handlar bland annat om spridning av kunskap om innovationsupphandling och om att stödja innovations- och utvecklingsarbetet i offentlig verksamhet. I stort sett kan man säga att Upphandlingsmyndigheten står för kunskapsspridning, med stöd och vägledning i sin arsenal medan Vinnova står för pengarna att kunna sätta igång utvecklingsprojekt och processer för behovsidentifiering inom offentliga verksamheter.
– Det är glädjande att vi är överens om ett samarbete där våra olika kompetenser kommer stärka det gemensamma arbetet för fler innovationsupphandlingar och en mer innovativ offentlig sektor i Sverige, säger Charlotte Brogren, generaldirektör för Vinnova.
Vinnova informerar även om finansieringsmöjligheter inom EU för offentlig verksamhet, till exempel utlysningar för innovationsupphandling.
– Genom innovationsupphandling kan nya lösningar och produkter skapas, något som i sin tur kan gynna sysselsättningen och tillväxten. Samarbetet mellan myndigheterna ger goda förutsättningar för brett stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer, säger Ann-Christin Nykvist, generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten.
Överenskommelsen sträcker sig fram till utgången av 2017 och utvärderas löpande för att myndigheterna ska kunna ge största möjliga mervärde till alla intressenter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer