Det framgår av ett beslut från myndigheten om hur de ökade kostnaderna i pågående kontrakt ska hanteras.
Trafikverkets nya principer på området ska hantera de ökade kostnaderna för varor och tjänster samt det man kallar onormala prisförändringar på material till följd av omvärldsläget med kriget i Ukraina.
Leverantörerna får nu rätt till ersättning för den del av kostnadsökningen som överstiger 2,5 procent med en huvudregel att reglering ska ske efter avslutat kontrakt, men med vissa möjligheter att hantera kostnadsökning även under kontraktstiden.
Trafikverket skriver på sin webbplats att man valt en modell för ersättningen som ska vara skälig och med en fast ersättningsnivå där ambitionen är att alla krav på ersättning ska hanteras likvärdigt av myndighetens projektledare.
Trafikverket kräver verifiering som beslutsunderlag för eventuell ersättning. En handledning har nu tagits fram för att bedöma de ersättningskrav som lämnas in.
“Handledningen bygger på kontraktsvillkoret 6 kap 3 § i AB och ABT som handlar om oförutsebara kostnadsändringar som väsentligt påverkar kostnaden för hela entreprenaden.”, skriver Trafikverket.
I ett separat beslut, som också har hänvisning till kriget i Ukraina, förlänger Trafikverket rätten till ersättning för ökade drivmedelskostnader i pågående kontrakt. Regleringen förlängs till 31 mars nästa år.
Ett sken av välvilja som i praktiken inte kommer ge någon kompensation eftersom beviskraven omöjligen kan uppfyllas på det sätt som myndigheten begär. Dessutom ska det i många fall dröja många år innan en eventuell kompensation skulle delas ut. Överlag är det inte den upphandlande entreprenören som direkt drabbats av kostnadsökningar utan dennes underleverantörer o.s.v.
Trafikverket väljer hellre sämre konkurrens med marknadsaktörer och dess underleverantörer som försvinner och ökade anbud som behöver ytterligare riskbuffertar. Tyvärr ett vanligt inslag hos våra myndigheter och kommuner som hellre sparar pengar idag än tänker långsiktigt på vårt näringsliv.
Magnus Johansson skrev ett bra inlägg i frågan på inköpsrådet “Nya verkligheten kräver samarbete” vilket är tänkvärt för våra offentliga beställare.