– Det finns olika möjligheter om en entreprenör inte följer kontraktet. Vi har vid kontraktsbrott rätt att blockera företaget i två år, säger Trafikverkets projektledare Tomas Ek till Västerbottenskuriren.
I flera besiktningar har entreprenaden underkänts. NCC har valt att begära överbesiktning, vilket nu väntar ännu en gång med följden att projektet försenas ytterligare.
Sedan en månad tillbaka åtgärdar Trafikverket en del av bristerna – bland annat svag bärighet – för att i sin tur kräva ersättning av NCC.
Tomas Ek ser situationen som smått unik.
– Visst kan man ha olika uppfattningar mellan entreprenör och beställare, men man har alltid kunnat ha sakliga argument och komma framåt och lösa allting ändå. Just färdigställande har ingen tummat på, utan man gör färdigt. Är man oense fortsätter man att diskutera så löser man det ändå. Det har aldrig blivit på bekostnad av ett färdigställande som det blir här.
Theresa Hägglund, stabschef för underhåll inom Trafikverkets distrikt nord, signalerar för Västerbottenskuriren någon form av blockering av NCC från framtida uppdrag.
– Vi kan inte spekulera i en exakt utformning utan att ha ett konkret ärende och vi ser inte att vi har ett nu, osagt att det kan komma att ändras framgent. Men det finns exempel inom offentlig upphandling där en uteslutningsgrund har tillämpats under viss tid i flera upphandlingar, säger Theresa Hägglund.
NCC:s reaktion till tidningen:
– NCC har genomgående följt vårt avtal för uppdraget och vi ser ingen anledning att oroa oss över framtida uppdrag från Trafikverket, säger Amelie Winberg, som är företagets presschef.
Västra länken är en del av Umeåprojektet med en tre mil lång ringled runt Umeå. Hela projektet har tio entreprenader där Västra länken är den avslutande med tre till ett totalt värde av 1,4 miljarder kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer