Två företagare inom e-hälsa, Arne Viktorsson och Johan Olsson på företaget Checkup AB anser i en debattartikel i Dagens Medicin att lagen om offentlig upphandling, LOU, innebär i dag ett stort hinder för att många mindre och nystartade företag ska kunna utvecklas och växa.
De anser att tröga och ineffektiva upphandlingssystem innebär att regioner, landsting och kommuner tvingas avstå från att köpa in nya vårdlösningar.
Kritiken har sin grund i ett antal kommuner och flera landsting och regioner valt att pröva och testa den digitala plattform som deras företag utvecklat under de tre senaste åren. Den innebär att de cirka 12 000 patienterna med kroniska sjukdomar som testat plattformen haft möjlighet att med själva, ett stick i fingret, kontrollera exempelvis blodtryck, vikt, hörsel, glukos eller kolesterol utan att boka tid eller, i vissa vall, ens uppsöka en vårdcentral eller ett sjukhus.
“Dock är det tyvärr så att när testperioden är slut och vår tjänst ska upphandlas av ett landsting, en region eller en kommun, enligt lagen om offentlig upphandling, så finns det inte någon organisation som på ett effektivt och snabbt sätt kan genomföra upphandlingen. Utan i stället har vi, och många andra företag, upplevt att upphandlingen drar ut på tiden, att det är en otydlig ansvarsfördelning av vem som gör vad, och att det många gånger finns en ”teknikrädsla” och ett revirtänkande som bromsar upphandlingsförfarandet. Vi upplever också att det finns en kortsiktighet då det gäller finansieringslösningar eftersom man inte har modeller för hur man kan beräkna inbesparad tid såsom en kostnadsminskning som därigenom frigör pengar för inköp”, skriver Arne Viktorsson och Johan Olsson i Dagens Medicin.
De anser att detta gör att de, och många andra företag, tvingas avstå från ett fortsatt samarbete eftersom det tar för lång tid att få till en affärsuppgörelse eller ens ett beslut om avsikt att upphandla en tjänst eller en produkt.
Debattskrivarna önskar att ansvariga politiker inom regioner, landsting och kommuner påbörjar ett arbete med att se över rutinerna för hur lagen om offentlig upphandling kan effektiviseras med snabbare beslut i synnerhet för små företag.
Det som är intressant i denna diskussion är att samtliga brister de tar upp inte har något med lagen om offentlig upphandling att göra, utan är mer hänförliga till kultur, interna rutiner och resursbrist. Lagen i sig sätter inget hinder för innovationsupphandling eller den typ av upphandling som författarna avser!