Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Ser öppning för leverantörsbetyg

Idén lanserades för två år sedan – nu vill fyra forskare se ”verkstad” av ett öppet system med betyg på leverantörer. Juridiken ska inte vara något hinder, enligt en ny rapport.

| 2024-06-03
Sofia Lundberg
Sofia Lundberg, Umeå universitet. Foto: Malin Grönborg.

Under ett seminarium idag presenterar Sofia Lundberg med flera forskare en uppföljande rapport som finansierats av SNS – ”Sätt betyg på leverantörerna, ökad effektivitet med ratingsystem i offentlig upphandling”.

Presentationen kommer två år efter samma forskargrupps konjunkturrådsrapport, där idén om en ratingmodell lanserades.

– Nu har vi gått vidare och undersökt förutsättningarna för att införa betygsättning i praktiken. Och vi kan inte se några väsentliga juridiska hinder för det, säger Lars Henriksson, professor i rättsvetenskap vid Handelshögskolan i Stockholm.

Forskarna ser modellen som ett sätt att stärka kvalitén inom offentlig upphandling och drar paralleller till konsumentmakten via omdömen/betyg på Interne för olika produkter och tjänster– med skillnaden att det upphandlare som sätter betygen.

Sofia Lundberg, professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan vid Umeå universitet, ser det som problematiskt att leverantörernas historik inte beaktas mer idag.

– På pappret kan även undermåliga leverantörer verka bra och uppfylla kriterierna. Om de sedan levererar dåliga varor eller rent av gör något olagligt hamnar beställarna i en svår situation. När kontraktet väl är skrivet blir det komplicerat att häva avtalet eller kräva kompensation, säger hon.

Ett ratingsystem kan även underlätta för mindre företag och avskräcka oseriösa aktörer, tror de fyra forskarna.

– Med goda betyg från tidigare leveranser skulle lite mindre aktörer kunna konkurrera om offentliga kontrakt utan att behöva ge sig in i några tunga och dyra processer för att visa sin kompetens, säger Mats Bergman, professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Malin Arve, professor vid NHH i Bergen, tillägger:

– En betygsättningsmodell skulle både kunna höja kvaliteten och bidra till en hälsosammare marknad för offentlig upphandling. Vi visar att sådana möjligheter finns inom räckhåll.

Läs mer: Lars HenrikssonMalin ArveMats BergmanRatingsystemSnsSofia Lundberg

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Ser öppning för leverantörsbetyg"

  1. Anonym skriver:
    4 juni, 2024 kl. 11:16

    Det jag direkt ser som ett problem är att upphandlande myndigheter ofta förväntar sig leverans av något man inte upphandlat.
    Det skrivs ett upphandlingsdokument där man upphandlar en Fiat i delar till lägst pris och förväntar sig leverans av en färdigbyggd Ferrari till det offererade priset.
    Ser en risk i att upphandlande myndigheter betygsätter förväntningen snarare än leveransen som sker enligt avtal.
    I en perfekt värld där personligt tyckande inte speglas i betygen kan detta vara bra, men det finns för många där ute som kommer ge betyg efter tyckande istället för sakligt tror jag.

  2. Johan skriver:
    4 juni, 2024 kl. 13:20

    Anonym har en väldigt viktig poäng. Ett annat problem för konsultföretag är att alla konsultföretag har enskilda konsulter som underpresterar och gör att företaget riskerar att få dåliga leverantörsbetyg, även om den stora majoriteten av konsulter på bolaget presterar bra. Ett företag kan tyvärr inte göra sig av med undermålig personal eftersom LAS sätter ett hinder för det. Företag kommer då att bli mer restriktiva med att anställa personer som t ex har en historik av sjukskrivningar, som har annat modersmål än svenska mm. Som företag kan man inte chansa på att anställa personer som ibland har för mycket frånvaro eller inte behärskar språket till fullo. Dessa konsulter blir en risk som kan generera dåliga leverantörsbetyg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026