Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Ska stämt verkligen vara dömt?

Juridisk krönikaAnta att en leverantör utesluts från en upphandling eftersom upphandlaren menar att leverantören gjort sig skyldig till ett allvarligt fel i yrkesutövningen. Anta att leverantören överprövar uteslutningen i domstol, men att domstolen upprätthåller uteslutningen trots att tillsynsmyndighetens beslut upphävts antingen av tillsynsmyndigheten eller av domstol. Skulle du bli förvånad, undrar Per-Owe Arfwedson, Bokwall Rislund advokatbyrå.

| 2016-12-14

Om en företrädare för en leverantör deltagit i en anbudskartell eller upprättat så kallade bluffakturor kan leverantören ha gjort sig skyldig till ett allvarligt fel i yrkesutövningen. Detta kan leda till att leverantören utesluts från upphandlingar om den upphandlande myndigheten gör det ”sannolikt” att en överträdelse skett.

Inte sällan åberopas myndighetsbeslut som skäl för uteslutning och för att den upphandlande myndigheten gjort sannolikt att en överträdelse skett.

Offentlig upphandling ska inte vara en födkrok för leverantörer som verkar i en gråzon. Leverantörer som inte upprätthåller sina skyldigheter enligt lag ska inte heller dra fördelar av detta och konkurrera ut seriösa leverantörer som upprätthåller sina skyldigheter enligt lag.

Upphandlande myndigheter ska därför snabbt och med inte allt för stor möda, kunna kasta ut oseriösa leverantörer. Denna ordning är i grunden bra eftersom det ger förutsättningar för rättvis konkurrens.

Det finns dock en skevhet i reglerna, som beror på det förhållandevis låga beviskravet (sannolikt) och att domstolarna, enligt min mening, felaktigt endast beaktar hur situationen ser ut när anbuden kom in (det vill säga vid kvalificeringen) och inte hur situationen ser ut när målet om uteslutning slutligen avgörs.

I ett nyligen avgjort mål från Kammarrätten i Göteborg (Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 1425-16) hade Konkurrensverket stämt ett bolag avseende överträdelse av konkurrenslagen. Det handlade alltså om en sådan överträdelse som kan utgöra ett allvarligt fel i yrkesutövningen och leda till uteslutning.

Konkurrensverket påstod i stämningsansökan att bolaget i samband med ett företagsförvärv hade uppställt en så kallad otillåten konkurrensklausul (säljarna åtog sig att inte bedriva konkurrerande verksamhet under fem år). En upphandlande myndighet uteslöt bolagets anbud med hänvisning till att företrädare för bolaget begått ett allvarligt fel i yrkesutövningen. Den upphandlande myndigheten gjorde gällande att Konkurrensverkets stämningsansökan var tillräcklig bevisning för (att det var sannolikt) att bolaget begått överträdelsen.

Leverantören överprövade målet men förvaltningsrätten upprätthöll uteslutningsbeslutet. När domen överklagades till kammarrätten, hade tingsrätten avgjort konkurrensmålet och avslagit Konkurrensverkets talan.

Kammarrätten ansåg att bedömningen om den upphandlande myndigheten gjort det sannolikt att anbudet skulle uteslutas skulle ta sikte på förhållandena vid tidpunkten för uteslutningen. Vid beslutet att utesluta anbudet var det sannolikt att leverantören gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen med hänsyn till Konkurrensverkets stämningsansökan. Att stämningsansökan senare ogillades förändrade inte denna bedömning och kammarrätten konstaterade att uteslutningen var korrekt.

Att kammarrätten vid sin bedömning bortser från att Konkurrensverkets stämningsansökan hade ogillats motiverades med hänvisning till Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i HFD HFD 2013 ref. 61.

Enligt min uppfattning tar HFD i detta mål inte ställning till vilken betydelse det ska ha att en tillsynsmyndighets beslut upphävs eller ogillas när frågan om uteslutning prövas. Just den frågan gick HFD inte in på eftersom den planerade avtalstiden för upphandlingen löpt ut utan att tilldelning kunnat ske.

HFD avskrev därför målet. Att domstolens bedömning ska ta sikte på förhållandena vid tidpunkten för uteslutningsbeslutet följer mycket riktigt av HFD:s avgörande, men betydelsen av att beslutet som uteslutningsbeslutet grundar sig på har upphävts eller ogillats, har som jag ser det ännu inte prövats av HFD.

Resultatet av domstolars bedömningar måste vara rimliga och väl avvägda. Beslut från myndigheter ändras ibland av myndigheten själv eller av domstol. Stämt är alltså inte alltid dömt. Att ett beslut upphävts bör som jag ser det beaktas när en domstol prövar om en uteslutning varit korrekt. Om så inte sker, kan man fråga sig om syftet med rättsregeln avseende allvarligt fel i yrkesutövningen upprätthålls och om resultatet av domstolens bedömning framstår som rimlig och väl avvägd.

Kammarrättens dom är överklagad till HFD och det återstår att se om prövningstillstånd meddelas.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Ska stämt verkligen vara dömt?”

  1. Markus Garfvé skriver:
    14 december, 2016 kl. 13:24

    Roligt att en sådan klassisk förvaltningsrättslig fråga kommit upp. När jag arbetade på förvaltningsdomstol brukade jag, måhända något retsamt, fråga sex månaders notarierna följande. Vad är det egentligen ni har prövat; om myndigheten har fog för sitt beslut eller om den sökande har rätt till det sökta? Prövningsramarna skiljer sig åt.
    Noterar i övrigt att avgörandet avviker från utgången i ett annat mål rörande samma påstådda överträdelse (Förvaltningsrättens i Stockholm avgörande den 6 juli 2015 i mål nr 8761-15). Rörde då kravet för att nå upp till sannolikt. Utan att ha tagit del av inlagorna i respektive mål är det svårt att helt klart veta om talan utformats annorlunda.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Miljardaffär under radarn
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026