Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Ska stämt verkligen vara dömt?

Juridisk krönikaAnta att en leverantör utesluts från en upphandling eftersom upphandlaren menar att leverantören gjort sig skyldig till ett allvarligt fel i yrkesutövningen. Anta att leverantören överprövar uteslutningen i domstol, men att domstolen upprätthåller uteslutningen trots att tillsynsmyndighetens beslut upphävts antingen av tillsynsmyndigheten eller av domstol. Skulle du bli förvånad, undrar Per-Owe Arfwedson, Bokwall Rislund advokatbyrå.

| 2016-12-14

Om en företrädare för en leverantör deltagit i en anbudskartell eller upprättat så kallade bluffakturor kan leverantören ha gjort sig skyldig till ett allvarligt fel i yrkesutövningen. Detta kan leda till att leverantören utesluts från upphandlingar om den upphandlande myndigheten gör det ”sannolikt” att en överträdelse skett.

Inte sällan åberopas myndighetsbeslut som skäl för uteslutning och för att den upphandlande myndigheten gjort sannolikt att en överträdelse skett.

Offentlig upphandling ska inte vara en födkrok för leverantörer som verkar i en gråzon. Leverantörer som inte upprätthåller sina skyldigheter enligt lag ska inte heller dra fördelar av detta och konkurrera ut seriösa leverantörer som upprätthåller sina skyldigheter enligt lag.

Upphandlande myndigheter ska därför snabbt och med inte allt för stor möda, kunna kasta ut oseriösa leverantörer. Denna ordning är i grunden bra eftersom det ger förutsättningar för rättvis konkurrens.

Det finns dock en skevhet i reglerna, som beror på det förhållandevis låga beviskravet (sannolikt) och att domstolarna, enligt min mening, felaktigt endast beaktar hur situationen ser ut när anbuden kom in (det vill säga vid kvalificeringen) och inte hur situationen ser ut när målet om uteslutning slutligen avgörs.

I ett nyligen avgjort mål från Kammarrätten i Göteborg (Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 1425-16) hade Konkurrensverket stämt ett bolag avseende överträdelse av konkurrenslagen. Det handlade alltså om en sådan överträdelse som kan utgöra ett allvarligt fel i yrkesutövningen och leda till uteslutning.

Konkurrensverket påstod i stämningsansökan att bolaget i samband med ett företagsförvärv hade uppställt en så kallad otillåten konkurrensklausul (säljarna åtog sig att inte bedriva konkurrerande verksamhet under fem år). En upphandlande myndighet uteslöt bolagets anbud med hänvisning till att företrädare för bolaget begått ett allvarligt fel i yrkesutövningen. Den upphandlande myndigheten gjorde gällande att Konkurrensverkets stämningsansökan var tillräcklig bevisning för (att det var sannolikt) att bolaget begått överträdelsen.

Leverantören överprövade målet men förvaltningsrätten upprätthöll uteslutningsbeslutet. När domen överklagades till kammarrätten, hade tingsrätten avgjort konkurrensmålet och avslagit Konkurrensverkets talan.

Kammarrätten ansåg att bedömningen om den upphandlande myndigheten gjort det sannolikt att anbudet skulle uteslutas skulle ta sikte på förhållandena vid tidpunkten för uteslutningen. Vid beslutet att utesluta anbudet var det sannolikt att leverantören gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen med hänsyn till Konkurrensverkets stämningsansökan. Att stämningsansökan senare ogillades förändrade inte denna bedömning och kammarrätten konstaterade att uteslutningen var korrekt.

Att kammarrätten vid sin bedömning bortser från att Konkurrensverkets stämningsansökan hade ogillats motiverades med hänvisning till Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i HFD HFD 2013 ref. 61.

Enligt min uppfattning tar HFD i detta mål inte ställning till vilken betydelse det ska ha att en tillsynsmyndighets beslut upphävs eller ogillas när frågan om uteslutning prövas. Just den frågan gick HFD inte in på eftersom den planerade avtalstiden för upphandlingen löpt ut utan att tilldelning kunnat ske.

HFD avskrev därför målet. Att domstolens bedömning ska ta sikte på förhållandena vid tidpunkten för uteslutningsbeslutet följer mycket riktigt av HFD:s avgörande, men betydelsen av att beslutet som uteslutningsbeslutet grundar sig på har upphävts eller ogillats, har som jag ser det ännu inte prövats av HFD.

Resultatet av domstolars bedömningar måste vara rimliga och väl avvägda. Beslut från myndigheter ändras ibland av myndigheten själv eller av domstol. Stämt är alltså inte alltid dömt. Att ett beslut upphävts bör som jag ser det beaktas när en domstol prövar om en uteslutning varit korrekt. Om så inte sker, kan man fråga sig om syftet med rättsregeln avseende allvarligt fel i yrkesutövningen upprätthålls och om resultatet av domstolens bedömning framstår som rimlig och väl avvägd.

Kammarrättens dom är överklagad till HFD och det återstår att se om prövningstillstånd meddelas.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Ska stämt verkligen vara dömt?”

  1. Markus Garfvé skriver:
    14 december, 2016 kl. 13:24

    Roligt att en sådan klassisk förvaltningsrättslig fråga kommit upp. När jag arbetade på förvaltningsdomstol brukade jag, måhända något retsamt, fråga sex månaders notarierna följande. Vad är det egentligen ni har prövat; om myndigheten har fog för sitt beslut eller om den sökande har rätt till det sökta? Prövningsramarna skiljer sig åt.
    Noterar i övrigt att avgörandet avviker från utgången i ett annat mål rörande samma påstådda överträdelse (Förvaltningsrättens i Stockholm avgörande den 6 juli 2015 i mål nr 8761-15). Rörde då kravet för att nå upp till sannolikt. Utan att ha tagit del av inlagorna i respektive mål är det svårt att helt klart veta om talan utformats annorlunda.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026