Den genomsnittliga kostnadsökningen för vinterväghållning är 33 procent medan slutnotan för övrigt drift och underhåll hamnar hela 57 procent över de ursprungliga anbuden.
Det visar en granskning från Riksrevisionen.
Förklaringen är att avtalen är en kombination av åtgärder som ska utföras i en viss omfattning och åtgärder som ska utföras vid behov.
Det gör Trafikverkets upphandlingar känsliga för så kallad obalanserad budgivning, som innebär att entreprenörerna vid sin prissättning spekulerar i att behovet av vissa typer av arbeten ska öka eller minska jämfört med vad som preciserats i upphandlingsunderlaget, enligt Riksrevisionen.
Leverantören kan då lämna ett mycket lågt pris på vissa åtgärder för att vinna upphandlingen och sedan räkna hem vinsten på tilläggsbeställningar som inte reglerades vid upphandlingstillfället och på åtgärder som är högt prissatta.
Riksrevisionen konstaterar att det förekommer systematiska skillnader som tyder på att det finns för stort utrymme för entreprenörerna att agera taktiskt vid anbudsgivning.
– Det är inte otillåtet att göra så, men det ökar risken för att staten inte får så mycket underhåll som möjligt för pengarna, säger Erik Trollius, projektledare för Riksrevisionens granskning.
Nu har regeringen givit Trafikverket i uppdrag att analysera omfattning och konsekvenser av obalanserad budgivning.
I uppdraget ingår även att upprätta en handlingsplan med ett åtgärdsprogram för att minska möjligheterna att genomföra obalanserad budgivning.
Uppdraget ska redovisas senast den 21 augusti 2020.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer