Trots att Riksrevisionen kritiserat Trafikverkets upphandlingar har regeringen hittills ansett att nya åtgärder inte behövs. Den inställningen tycker bland annat vänstern är fel.
– Trafikverkets upphandling har i dag stora brister och regeringen verkar ointresserad av att vårda skattebetalarnas pengar, menar Siv Holma, trafikpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.
Svenska Järnvägsfrämjandet förvånas också över att riksrevisorernas upphandlingskritik inte biter. Främjandet är inte övertygat om strategin att öka andelen totalentreprenader på bekostnad utförandeentreprenaderna, där beställaren projekterar och sedan upphandlar utförandet, är lyckad.
Hans Sternlycke, ordförande i Svenska Järnvägsfrämjandet, anser att totalentreprenad ger större risk och anbudsgivarna kan förväntas kompensera det genom att lägga högre bud:
– Beställare som tappar i kunskap hamnar dessutom i entreprenörernas våld.
Totalentreprenader gynnar dessutom stora företag. Konkurrensen minskar genom att små och utländska företag utestängs.
Siv Holma menar att tågresenärer i många år har fått stå ut med bristfälliga satsningar. Då ska de inte dessutom behöva drabbas av att upphandlingarna är ineffektiva.
– Riksrevisionens kritik måste tas på allvar så att vi får så mycket järnväg och väg som möjligt av skattemedlen.
I riksdagens trafikutskott har partiet fått stöd för sin motion som innebär att regeringen måste ta till sig kritiken och skärpa kraven på Trafikverket. Det betyder att förslagen vad gäller exempelvis dokumentation om effektivitet i upphandlings- och kontraktsformer ska införas.
Med inköp av varor och tjänster för cirka 40 miljarder per år är Trafikverket landets största upphandlare.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer