Miljökraven på entreprenadmaskiner ökar när det gäller exempelvis avgasutsläpp, bränsleförbrukning och drivmedel. Ett tydligt exempel är att Stockholm, Göteborg och Malmö stad samt Trafikverket förra året skärpte sina gemensamma miljökrav vid upphandling. Krav som bland annat berör drivmedel och arbetsmaskiner.
– Det är en tydlig trend att miljökraven på arbetsmaskiner blir hårdare och hårdare. 2017 kommer också en skärpning av vissa krav att ske i Trafikverkets beställningar, konstaterar Sören Dahlén, utredare på Trafikverket.
Tanken med de gemensamma miljökraven är att använda upphandlingsinstrumentet för att driva på utvecklingen och fasa ut gamla maskiner. De gemensamma miljökraven är baskrav som alltid ska ställas i upphandlingar. Ofta kompletteras dessa med platsspecifika eller objektsspecifika krav.
– Kraven vi ställer ska var rimliga, gå att uppfylla och följas upp samt framförallt ge verklig miljönytta, säger Sören Dahlén.
Men även om trenden mot allt miljövänligare entreprenadmaskiner är tydlig menar Sören Dahlén att kraven i upphandlingar inte kan öka för snabbt i förhållande till den existerande maskinparken.
– Blir krav på omställningen alltför snabb finns risk för att det uppstår en brist på maskiner som kan genomföra entreprenaderna. Vår strategi för en ökad miljöanpassning är att inrikta arbetet på att successivt fasa ut de mest förorenande fordonen. Tids nog hamnar vi dock i en situation där kraven bidragit till att vi har en fordonsflotta med bra miljöegenskaper. Det blir då svårt att, av miljöskäl, motivera dyrbara nyinvesteringar i fordon när miljönyttan blir marginell. säger Sören Dahlén.
Skanska är ett exempel på en aktör som ställer miljökrav på sina underentreprenörer. Deras miljökrav omfattar bland annat miljöklassning av motorer, avgaskrav, miljöklassad drivmedel och sparsam körning.
När Skanska nyligen genomförde ett projekt med anläggningsarbete och asfaltering till en bostadsrättsförening i Göteborg anlitades Lasses Entreprenad som nyligen investerat i en grävmaskin med hybridteknik.
– Vi ser gärna att entreprenadmaskinerna blir så miljövänliga som möjligt och hybridtekniken är riktigt intressant. Eftersom jobbet var mitt inne bland bostäder passade det extra bra att testa en maskin med hybridtekniken, säger Per Claesson, produktionschef på Skanska Asfalt & Betong.
Frågan är hur de följer upp de här kraven och i alla UE-led?