Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Slarv slår hårt mot leverantör

Ett byggföretag i Örnsköldsvik vann ett ramavtal värt 120 miljoner kronor. Men då kommunen missat att skriva de två orden ”eller likvärdigt” i ett ska-krav måste upphandlingen göras om. ”Ett tryckfel hos oss kan få ödesdigra konsekvenser”, konstaterar upphandlingschef Jens Hannemann.

| 2023-10-23
Örnsköldsviks kommuns upphandlingschef Jens Hannemann.

När Örnsköldsviks kommun i våras upphandlade ett ramavtal för byggtjänster, värt upp till 120 miljoner kronor, rangordnades City Byggservice på första plats.

Konkurrenten Byggtjänst, som rangordnats på andra plats, överklagade tilldelningen. Bland annat med hänvisning till att City Byggservice inte uppfyllde ska-kravet om att tillämpa miljöledningssystemet ISO 14001.

Kommunen motsatte sig först bifall till ansökan och menade att samtliga ställda krav visst var uppfyllda.

Men den 20 juni meddelade kommunen att upphandlingen avbrutits. Detta då det finns brister i upphandlingsdokumenten som gör att det inte går att slutföra avtalsskrivningen.

Kommunen hade nämligen missat att lägga till de två orden ”eller likvärdigt” i ska-kravet, som därmed inte uppfyllde kravet på likabehandling.

Både City Byggservice och Byggtjänst överklagade till Förvaltningsrätten i Härnösand, som nu kommit med sin dom.

Domstolen konstaterar att upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling. Det finns inte heller något krav att i avbrytandebeslutet uttömmande ange de omständigheter som ligger till grund för beslutet, enligt förvaltningsrätten.

Vidare har såväl Byggtjänst som City Byggservice fått möjlighet att yttra sig över kommunens anförda grunder till beslutet att avbryta upphandlingen, enligt domen.

Ansökningarna om överprövning av avbrytandebeslutet ska därför avslås, vilket betyder att Örnsköldsviks kommun nu ska göra om upphandlingen.

Jens Sjödin på City Byggservice är mycket besviken. Inte minst eftersom alla anbudsgivare nu får tillgång till deras prissättning.  

– Det är så fruktansvärt dåligt, jag blir rent ut sagt förbannad. Kommunens beteende är en katastrof, det känns bara så korrupt alltihop, säger han till Örnsköldsviks Allehanda.

Kommunens upphandlingschef Jens Hanneman beklagar det inträffande.

– Det är klart det kan bli problematiskt för de som redan lämnat sitt pris en gång. Ett tryckfel hos oss kan få ödesdigra konsekvenser, men vi är bara människor, säger han till lokaltidningen.

Läs mer: FörfrågningsunderlagFörvaltningsrättenFörvaltningsrätten i HärnösandMiljöledningssystemÖrnsköldsviks KommunUpphandlingsdokument

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Slarv slår hårt mot leverantör"

  1. Jakob Waldersten skriver:
    23 oktober, 2023 kl. 10:18

    Det hade inte räckt med att ange “eller likvärdigt”, det tillägget var bara godtagen med 2007 års LOU.

    Beviskatalogen i 15 kap. i 2017 års LOU är uttömmande och får inte frångås. Detta framgår av 15 kap. 6 § första meningen: “Den utredning en upphandlande myndighet får begära att leverantörer ska lämna in till myndigheten anges i 7-15 §§…”.

    Det är alltså INTE tillåtet att tillåta bevis utöver det som tydligt omfattas av 7-15 §§.

    Enligt 15 kap. 15 § om just miljöledningsstandarder ska sådant system uppfylla p.1, 2 eller 3 innebärande att det som vara konformt med vid standard som det hänvisats till, samt har en tredjepartscertifiering knuten till sig. Enda “likvärdigheten” som tillåts är den om själva intyget i andra stycket, alltså “Myndigheten ska godta ett likvärdigt intyg från något annat organ som är etablerat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).”.

    Så att hänvisa till ISO 14001 och lägga till “eller likvärdigt” hade inte på något sätt rättat till situationen.

  2. Johanna skriver:
    25 oktober, 2023 kl. 09:10

    Tack Jakob!

    En upphandlande myndighet har alltså att välja på att antingen kräva ett miljöledningssystem med intyg utfärdat av ett oberoende organ, alternativt att inte kräva något alls gällande miljöledning, enligt din tolkning?

    Att bara kräva att anbudsgivare beskriver sina miljörutiner duger alltså inte?

    Kanske lite olyckligt att alternativen antingen är ett fullt miljöledningssystem eller inget alls.

  3. Jakob Waldersten skriver:
    25 oktober, 2023 kl. 09:46

    Man kan fortfarande begära in bevis i form av redovisning av “information om de miljöskyddsåtgärder leverantören kan komma att vidta vid fullgörandet av kontraktet” enligt 15 kap. 11 §, p. 8, men då gäller det att utforma skallkrav och bevis på att skallkravet är uppfyllt i enlighet med detta.

    Problemet är att LOU bygger på EU-direktiv som är ett lapptäcke skapat sedan decennier tillbaka där vissa lydelser är densamma som från början av 90-talet.

    Enligt 15 kap. 11 §, p. 8 får man som bevis som sagt begära information om miljöskyddsåtgärder, men samtidigt ska enligt 6 § det bevis vara kopplat till kvalificeringskraven i 14 kap. 1-5 §§. Krav på miljövillkor är snarare sådant som är kopplat till 17 kap. 1 § och då gäller det att man har ställt sådana villkor och inte bara ställt krav på bevis och kvalificeringskrav, det krävs alltså att beställaren gjort samtliga 3 steg:
    * Miljömässiga villkor med stöd av 17 kap. 1 §
    * Kvalificeringskrav enligt 14 kap. 5 § kopplade till villkor framtagna och angivna i upphandlingsdokumenten med stöd av 17 kap. 1 §
    * Bevis enligt 15 kap. 15 §, p. 8 och/eller 15 § på att kvalificeringskrav för miljö är uppfyllda

    Så sammanfattningsvis går det att ha miljömässiga krav på kvalificering och bevis därom utan tredjepartscertifiering, men då får de utformas enligt 17 kap. 1 § och 15 kap. 11 §, p. 8.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Belönas för sin kravställning

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster

Senaste nyheterna

Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Miljardaffär under radarn
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Belönas för sin kravställning
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta

Läsarnas åsikter

Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…

Aktuella utbildningar

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari FULLBOKAD
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026