Sex sökande har visat intresse för tjänsten, enligt en sammanställning från myndigheten.
Tjänsten som chefsjurist är vakant sedan 1 februari då Anders Asplund gick över till advokatfirman Per Karlsson & Co efter att ha byggt upp expertmyndighetens stöd och vägledning sedan Upphandlingsmyndigheten bildades 2015.
I skaran av sökande finns Christian Finnerman, chefsjurist på Länsstyrelsen i Södermanland, Magnus Norström, som tidigare varit tingsrättsdomare, och Catrin Westergren, som nyligen presenterade en rapport om avtalsuppföljning på uppdrag av Konkurrensverket.
Kanslirådet Mats Rundström, som 2019 var tillförordnad chef för finansdepartementets upphandlingsenhet, Tony Back, jurist på Polismyndigheten, och Fredrik Bruce, som driver egen juristfirma, har också sökt tjänsten.
Ansökningstiden gick ut förra veckan efter att ha flyttats fram i ett par omgångar.
Upphandlingsmyndigheten har i sin rekryteringannons lyft fram behovet av en chefsjurist med ett visionärt tänkande som kan vara med och utveckla de offentliga affärerna.
Huvuduppgiften för myndighetens chefsjurist är det sammanhållande ansvaret för riktningen i rättsfrågor avseende stöd och vägledning (rättsliga ställningstaganden).
Jag antar att Upphandling24 resonerar ungefär likadant som vid andra tillfällen Inköpsrådet m.fl. “outat” jobbsökare i upphandlingsvärlden (ex. https://inkopsradet.se/de-vill-bli-polisens-nya-inkopschef/), men i grunden ser jag inte nyhetsvärdet i vem som överväger att lämna sin arbetsplats och vilka som inte får ett jobb de sökt.
Bara för att det är lätt att begära ut uppgifter från en myndighet innebär det inte att rekryteringsärenden blir allmänintresse.
Lika osmakligt som senast att publicera vilka som sökt en tjänst. Inte konstigt att vissa har svårt att rekrytera.
Ni har en jättefin och bra tidning, men just det här kan ni väl skippa i framtiden.
Inte direkt rollen som statsminister, kom igen liksom, så stort allmänintresse är det inte.
Varför publicerar ni en sån här “artikel” igen…
Fattar ni vilken situation ni sätter de sökanden i? Intresset att se vilka som sökt saknar ju helt intresse för de allra flesta, möjligen undantaget de som arbetar på myndigheten och de (och eventuellt andra intresserade) kan ju hämta informationen på annat sätt.
Publicera det nya namnet NÄR personen i fråga fått tjänsten. Först då blir det allmänintresse (eller åtminstone av intresse inom upphandlingsvärlden). Det är INTE av intresse att se vilka personer som sökt och sedan ska fortsätta med sina ordinarie jobb trots att de “outats”. :/
Vart ligger nivån på denna sk nyhet? Den enda effekten är minskat intresse för att söka offentliga tjänster då man som sökande riskerar bli uthängd med en medföljande negativ inverkan på nuvarande anställning/position. Skvallerpress i min mening som inte hör hemma här om det nu inte är den nya ambitionen för Upphandling24
Idag ringer de på referenser under rekryteringsprocessen eller när det står mellan dig och en eller flera andra. Så idag får ALLA reda på om du söker jobb redan genom att de flesta kräver att du ska ange tre referenser, varav två i chefsposition inom de närmaste fem åren. Även om du uttryckligen ber dem att inte kontakta dina referenser förrän en rekrytering är aktuell, så finns det många amatörer som gör det i alla fall. Det är inte många som arbetat på samma arbetsplats under de senaste fem åren som skulle få ihop tre referenser. Inte ens om du bytt avdelning eller bytt arbetsplats är det lätt. Saken blir inte bättre av att amatörerna ser till att du kanske måste byta ut dina referenser för att de sliter ut dem, vill få dig att tvivla på dina referenser eller bara att du själv tycker att det börjar kännas olustigt att HR är så intresserad av att sladdra om dig. Inom rekryteringar finns inget upphandlingsregelverk om hur illa du får behandlas och det finns många vidriga historier om hur HR och personalavdelningar förstört myndighetens (tidigare) goda rykte och möjligheter till nytt jobb för de sökande. Festen är över och det är myndighetens egen baksmälla numera.