Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Spara – följ bussbranschens råd”

DebattSveriges Bussföretag arbetar för bättre villkor och ökad lönsamhet inom den offentligt upphandlade kollektivtrafiken. Ett sätt för regionerna att hålla nere kostnaderna är att följa branschens rekommendationer, skriver Anna Grönlund på Sveriges Bussföretag.

| 2023-05-31
Anna Grönlund, branschchef och vice vd, Sveriges Bussföretag.

När marginalerna minskar på grund av ökade drivmedelskostnader och stigande inflation ökar behovet av generella krav som i sig inte driver på kostnadsutvecklingen för beställare och utförare. En kostnadsutveckling som i slutänden drabbar kollektivtrafikens resenärer antingen genom höjda biljettpriser eller neddragen busstrafik.

Den upphandlade busstrafiken är den dominerande verksamheten inom bussbranschen. Drygt 90 procent av all busstrafik handlas upp av regionala kollektivtrafikmyndigheter, länstrafikbolag och kommuner. Den senaste tiden har exemplen på regioner som av kostnadsskäl fått dra ned på trafiken eller höjt biljettpriser ökat, och vi har säkerligen inte sett slutet på denna trend.

Ett sätt för regionerna att på lång sikt hålla ned kostnaderna är att i framtida upphandlingar använda sig av de branschrekommendationer som tas fram genom Kollektivtrafikens avtalskommitté, Kolla, och de funktionskrav som fastställs i Busnordic.

Med hänsyn till den kostnadsutveckling vi sett det senaste året, och när intäkterna inte helt återhämtat sig efter pandemin, ökar betydelsen av att upphandlande myndigheter följer branschrekommendationerna.

Sveriges Bussföretag följer årligen upp hur Sveriges upphandlande myndigheter och länstrafikbolag använder sig av rekommendationerna, som ett sätt att rikta strålkastaren mot denna för branschen viktiga fråga men även för att visa upp goda exempel i form av offentliga upphandlare som aktivt väljer att använda våra gemensamma branschrekommendationer. Resultatet presenterar vi i en årlig rapport.

I årets rapport kan vi lyfta fram Östgötatrafiken, som har gått ifrån att detaljstyra och använt en liten del av rekommendationerna till att bli bäst i klassen. Med väl genomarbetade upphandlingsdokument, tydlig återkoppling i frågor och svar och en lättförståelig ersättningsmodell har deras upphandlingar varit ett föredöme. I förlängningen anser vi att detta kan minska risken för överprövningar.

Genom Kolla tas allmänna upphandlingsvillkor fram. Detta syftar till att ge mer trafik för pengarna genom att minimera onödiga affärsrisker och effektivisera själva trafikarbetet när avtalet väl är igång. Ett exempel på ett kostnadseffektivt och miljövänligt cirkulärt krav är när detaljkrav på bussars maxålder tas bort, och i stället ersätts av rent funktionella krav om ”nybusskänsla”, det vill säga att bussen ska ha samma snygga och fräscha utseende under hela trafiktiden.

Kollektivtrafikens indexråd arbetar med att säkerställa affärsneutralitet i de fastslagna indexregleringsprinciperna. Rådet ska identifiera och analysera de fall där kostnadsförändringar beroende på skatte- och avgiftsförändringar uppstår och påverkar affärsneutraliteten. Det som eftersträvas är en balans mellan avtalsparternas intressen.

Förutom trenden med ökade kostnader generellt, ökar regionernas kostnader med den elektrifiering som är en nödvändig utveckling för att uppnå de transportpolitiska miljömålen. När vi har denna utveckling, både avseende kostnader och teknik är det än viktigare att beställare och utförare samverkar för att skapa mesta möjliga nytta för våra skattepengar.

I detta hänseende är branschrekommendationerna om funktionskrav och villkor för upphandlingar nödvändiga för att hålla nere kostnadsutvecklingen och för att säkerställa att det kollektiva resandet ges bästa möjliga förutsättningar.

Anna Grönlund
Branschchef och vice vd, Sveriges Bussföretag

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

UH24 Debatt

debatt@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026