När marginalerna minskar på grund av ökade drivmedelskostnader och stigande inflation ökar behovet av generella krav som i sig inte driver på kostnadsutvecklingen för beställare och utförare. En kostnadsutveckling som i slutänden drabbar kollektivtrafikens resenärer antingen genom höjda biljettpriser eller neddragen busstrafik.
Den upphandlade busstrafiken är den dominerande verksamheten inom bussbranschen. Drygt 90 procent av all busstrafik handlas upp av regionala kollektivtrafikmyndigheter, länstrafikbolag och kommuner. Den senaste tiden har exemplen på regioner som av kostnadsskäl fått dra ned på trafiken eller höjt biljettpriser ökat, och vi har säkerligen inte sett slutet på denna trend.
Ett sätt för regionerna att på lång sikt hålla ned kostnaderna är att i framtida upphandlingar använda sig av de branschrekommendationer som tas fram genom Kollektivtrafikens avtalskommitté, Kolla, och de funktionskrav som fastställs i Busnordic.
Med hänsyn till den kostnadsutveckling vi sett det senaste året, och när intäkterna inte helt återhämtat sig efter pandemin, ökar betydelsen av att upphandlande myndigheter följer branschrekommendationerna.
Sveriges Bussföretag följer årligen upp hur Sveriges upphandlande myndigheter och länstrafikbolag använder sig av rekommendationerna, som ett sätt att rikta strålkastaren mot denna för branschen viktiga fråga men även för att visa upp goda exempel i form av offentliga upphandlare som aktivt väljer att använda våra gemensamma branschrekommendationer. Resultatet presenterar vi i en årlig rapport.
I årets rapport kan vi lyfta fram Östgötatrafiken, som har gått ifrån att detaljstyra och använt en liten del av rekommendationerna till att bli bäst i klassen. Med väl genomarbetade upphandlingsdokument, tydlig återkoppling i frågor och svar och en lättförståelig ersättningsmodell har deras upphandlingar varit ett föredöme. I förlängningen anser vi att detta kan minska risken för överprövningar.
Genom Kolla tas allmänna upphandlingsvillkor fram. Detta syftar till att ge mer trafik för pengarna genom att minimera onödiga affärsrisker och effektivisera själva trafikarbetet när avtalet väl är igång. Ett exempel på ett kostnadseffektivt och miljövänligt cirkulärt krav är när detaljkrav på bussars maxålder tas bort, och i stället ersätts av rent funktionella krav om ”nybusskänsla”, det vill säga att bussen ska ha samma snygga och fräscha utseende under hela trafiktiden.
Kollektivtrafikens indexråd arbetar med att säkerställa affärsneutralitet i de fastslagna indexregleringsprinciperna. Rådet ska identifiera och analysera de fall där kostnadsförändringar beroende på skatte- och avgiftsförändringar uppstår och påverkar affärsneutraliteten. Det som eftersträvas är en balans mellan avtalsparternas intressen.
Förutom trenden med ökade kostnader generellt, ökar regionernas kostnader med den elektrifiering som är en nödvändig utveckling för att uppnå de transportpolitiska miljömålen. När vi har denna utveckling, både avseende kostnader och teknik är det än viktigare att beställare och utförare samverkar för att skapa mesta möjliga nytta för våra skattepengar.
I detta hänseende är branschrekommendationerna om funktionskrav och villkor för upphandlingar nödvändiga för att hålla nere kostnadsutvecklingen och för att säkerställa att det kollektiva resandet ges bästa möjliga förutsättningar.
Anna Grönlund
Branschchef och vice vd, Sveriges Bussföretag
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer