Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Ställ inte tomma obligatoriska krav

Juridisk krönikaUtformningen av obligatoriska krav i upphandlingar diskuteras ständigt. Mikael Dubois och Martina Sterner, Hamilton Advokatbyrå, tar upp vikten av att obligatoriska krav ska vara verkningsfulla, och säkerställa att upphandlande myndighet uppnår det som eftersträvas med kraven.

| 2019-02-11
Mikael Dubois och Martina Sterner, Hamilton Advokatbyrå.

Ett mycket vanligt diskussionsämne inom offentlig upphandling är frågan om onödiga obligatoriska krav. Med detta menas oftast oproportionerligt högt ställda krav som – utan att det är nödvändigt – försvårar eller omöjliggör för leverantörer att lämna anbud.

Det förekommer även onödiga krav av formell eller administrativ karaktär, som kan medföra att ett anbud måste förkastas trots att bristen i anbudet är oväsentlig, och inte har något med upphandlingsföremålet att göra.

Minst lika viktigt som att avstå från att ställa onödiga obligatoriska krav, är emellertid att utforma de krav som är nödvändiga på ett sätt som säkerställer att kravens syfte uppnås.

Vår erfarenhet är att det relativt ofta förekommer att krav, som i och för sig är påkallade, utformas på så sätt att även om kraven uppfylls, så tillförs inte tillräcklig information för att kravets syfte ska tillgodoses. Denna typ av krav – som inte har det innehåll som fordras – kan benämnas som tomma obligatoriska krav.

I en dom från Kammarrätten i Göteborg (KGG_2565-18, dom av den 7 januari 2019) hade upphandlande myndighet ställt ett krav på att anbudsgivarna skulle redogöra för kvalitets- respektive miljöledningssystem. Den huvudsakliga frågan i målet var om den sökande leverantören uppfyllt kravet, vilket kammarrätten ansåg var fallet. Vi anser emellertid att kravets utformning är intressant ur det perspektiv som nämnts ovan.

Ett krav på att redogöra för sitt kvalitets- och miljöledningssystem kan uppfyllas av alla leverantörer som överhuvudtaget har sådana system – helt oavsett systemens kvalitet, systematik eller innehåll i övrigt. Kravet kan alltså uppfyllas även av de leverantörer som inte har kvalitets- och miljöledningssystem som uppfyller de villkor som den upphandlande myndigheten eftersträvar.

Den sökande leverantören i ovan nämnt kammarrättsmål påpekade också att det inte ställts något krav på systemens omfattning eller kvalitet, och inte heller något krav på vad redogörelsen skulle innehålla. Det aktuella kravet är alltså ett exempel på ett tomt obligatoriskt krav.

Upphandlande myndighet hade gjort gällande att det var av yttersta vikt att leverantörerna bedrev ett systematiskt miljö- och kvalitetsarbete i sin verksamhet. Detta är visserligen ett vällovligt syfte, och det kan vara viktigt att säkerställa i många typer av upphandlingar.

För att kunna tillse att detta syfte verkligen uppfylls, måste emellertid kravet fyllas med innehåll. I kravet hade myndigheten exempelvis kunnat beskriva vilka moment som skulle finnas med i kvalitets- och miljöledningssystemen, alternativt – vilket är vanligt – ställa krav på att ledningssystemet ska vara likvärdigt med en lämplig standard (till exempel ISO eller motsvarande).

Om en effekt av att ställa ett onödigt obligatoriskt krav kan bli att potentiella anbudsgivare stängs ute från möjligheten att antas som leverantör, så kan en effekt av ett tomt obligatoriskt krav snarast bli det omvända – det vill säga att en anbudsgivare antas som leverantör trots att myndighetens avsikt med kravet inte har uppfyllts.

Vi vill därför uppmana upphandlande myndigheter att alltid noga överväga syftet med ett obligatoriskt krav, och utforma kravet på ett sådant sätt att – om kravet uppfylls – syftet också tillgodoses.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026