Det statliga ramavtalet för taxiresor löper ut den sista september. Statens inköpscentral har under en tid arbetat med att förbereda en ny upphandling, bland annat genom referensgrupper och leverantörsdialog.
Nu publicerar inköpscentralen sitt utkast till förfrågningsunderlag. Förhoppningen är att leverantörer och andra berörda ska bidra med sin kunskap och erfarenhet genom att inkomma med synpunkter.
Till kraven hör att anbudsgivarna ska ha alkohol- och drogpolicy. Kvalitetssäkringssystem för den egna verksamheten, strukturerat och dokumenterat trafiksäkerhetsarbete likaså.
Miljöbilar ska användas. Inga fordon får vara äldre än fem år. Taxibilarna ska dessutom vara utrustade med antisladd och navigationssystem. Av förarna krävs giltigt taxileg och från avtalsstart god lokalkännedom.
Oberoende av var kunder befinner sig i Sverige ska bokning via telefon alltid ske genom ett kostnadsfritt nummer. Det ska också gå att boka bil via Internet. Anbudsgivare ska senast under år 2016 ha utvecklat Android- och Iphone-appar för bokning och avbokning.
Statens inköpscentral poängterar vikten av trafiksäkerhet och arbetsmiljö. Därför ställs krav på minimilöner och minimivillkor för förarna. Dessa krav tar avstamp i lag samt det centrala kollektivavtalet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
Till kravbilden hör 40-timmarsvecka, ersättning för övertid och obekväm arbetstid samt rätt till dygnsvila och pauser. Arbetsgivare ska också teckna bland annat gruppsjukförsäkring, tjänstegruppliv och avtalspension.
Upphandlingen är indelad i två anbudsområden: Storstockholm och övriga landet. I fjol omsatte taxiavtalet cirka 90 miljoner kronor.
Staten kräver bra taxivillkor
Sociala krav vid upphandling av taxitjänster är het fråga i både Göteborg och Stockholm. I det utkast till förfrågningsunderlag som Statens inköpscentral nu går ut med på extern remiss krävs minimivillkor för förarna.
| 2015-03-31
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer